Bij het welbekende RM Sotheby’s gingen er gedurende de veiling in Parijs dit jaar talloze bijzondere auto’s onder de hamer, maar het absolute pronkstuk was deze Le Mans-winnende Ferrari, oftewel de 1964 Ferrari 250 LM by Scaglietti. De superzeldzame bolide van het beroemde Italiaanse automerk werd naar verluidt verkocht voor een krappe 36 miljoen dollar. Met dat bedrag is de bolide een van de allerduurste Ferrari’s die ooit werd verpatst op een veiling. En dat is ook wel begrijpelijk, het gaat immers om een Ferrari waar een indrukwekkend verhaal bij hoort. Zo wist deze vierwieler als eerste over de finish te komen tijdens de 24 uur van Le Mans in 1965. Iconisch dus, maar niet bepaald goedkoop.
Le Mans-winnende Ferrari verkocht op veiling van RM Sotheby’s
De veiling die dit jaar door RM Sotheby’s werd georganiseerd in Parijs, bevatte een aantal imposante bolides, waar nog imposantere geldbedragen voor neer werden geteld. Zo werd er een zeldzame Mercedes-Benz van de hand gedaan voor een definitieve koopsom van maar liefst $ 53 miljoen en gingen diverse bijzondere modellen van Ferrari als warme broodjes over de toonbank. Ook de waanzinnige 1964 Ferrari 250 LM by Scaglietti werd verpatst, al kon de koopsom daarvan bij lange na niet tippen aan de zojuist genoemde Mercedes-Benz. Afijn, dit zeldzame model van Ferrari heeft zijn torenhoge waarde gedeeltelijk te danken aan het fantastische verhaal achter de auto. Het betreft namelijk een Le Mans-winnende Ferrari, waarmee in 1965 de welbekende autorace werd gewonnen. Een iconisch verhaal dat de auto wel degelijk van meerwaarde voorziet. Het is daarom niet verrassend dat tientallen autoverzamelaars hun zinnen op deze Ferrari hadden gezet tijdens de autoveiling in Parijs. Ja, RM Sotheby’s is voor liefhebbers van Ferrari een heuse snoepwinkel. Zo brengt het veilinghuis ook de eerste privé-Ferrari van Michael Schumacher aan de man.

Een superzeldzame 1964 Ferrari 250 LM by Scaglietti
Los van het feit dat het om een Le Mans-winnende Ferrari gaat, beschikt de auto over een zeer uniek binnen- en buitenzijde. Het bijzondere carrosserie, dat de wagen te danken heeft aan het design van Scaglietti, kunnen we gerust ‘iconisch’ noemen. De vorm van de auto is daardoor enorm kenmerkend voor de 1964 Ferrari 250 LM by Scaglietti en wordt door geen enkel concurrerend model overtroffen. Ook het mechaniek onder de motorkap valt lastig te benaderen. Zo kent deze Le Mans-winnende Ferrari een 3,0-liter V12, een motor waarmee de wagen in het verleden diverse prijzen in de wacht wist te slepen. Ook vandaag de dag zou de bolide pijlsnel weg zijn bij het stoplicht, al zullen moderne Ferrari’s vermoedelijk over nog betere prestaties op de weg beschikken.
Goed, de binnenzijde van deze Le Mans-winnende Ferrari kan is lang niet zo luxe als de wagens die vandaag de dag van de band komen rollen bij het Italiaanse automerk. De cockpit is namelijk enkel voorzien van een groot stuurwiel, een snelheidsmeter en een prominente schakelpook. Ook de stoelen zijn niet bepaald comfortabele, wat het nog knapper maakt dat er ooit eens een 24 uur van Le Mans is gewonnen met deze bolide. Ach, bij een wagen als dit gaat het juist om het simplistische interieur en verouderde stoelen, want die vertellen immers het fantastische verhaal van deze auto. Zo zal ook de kersverse eigenaar van deze 1964 Ferrari 250 LM by Scaglietti redenen, zeker gezien de verkoopprijs. De vierwieler ging namelijk onder de hamer voor een kleine 36 miljoen dollar, waardoor de auto direct een van de duurste Ferrari’s is die ooit is geveild.