Ferrari is een bedrijf dat beslist niet wakker ligt van een financiële tegenvaller, tenminste, als deze tegenvaller écht niet te voorkomen viel. Zo leerde een Ferrari-dealer in Duitsland een dure les nadat een supercar ter waarde van $ 800.000 niet bij de klant werd afgeleverd. De dealer zou een Whatsapp-emoji verkeerd hebben geïnterpreteerd, waarna er tussen deze dealer en desbetreffende klant een conflict omtrent het koopcontract ontstond. Na een lange rechtszaak kreeg de Ferrari-dealer het lid op de neus en liep een deal van honderdduizenden euro’s volledig in het water.

Sterk op maat gemaakte Ferrari moest $ 800.000 opleveren

In een tijd waarin communicatie zich grotendeels online afspeelt, kunnen grote fouten worden gemaakt, zo blijkt uit een rechtszaak dit verloren werd door een Duitse Ferrari-dealer. Dit specifieke verkooppunt van de Italiaanse supercars kreeg in 2021 een aanvraag van een klant voor een Ferrari SF90 Stradale. Een begrijpelijke keuze, want de V8 waar dit model over beschikt, is goed voor een vermogen van maar liefst 986 pk en een versnelling van 0 naar 100 kilometer per uur binnen slechts 2,5 seconden. Ook het interieur is voorzien van eindeloze pracht en praal, en straalt louter luxe uit. Desondanks besloot de steenrijke klant een sterk op maat gemaakt variant van het model te bestellen, waardoor de prijs van de vierwieler een stuk hoger uitviel dan normaal. De Ferrari SF90 Stradale begint bij zo’n $ 600.000, maar deze klant kon zijn borst nat maken voor een rekening van maar liefst $ 800.000. Geen kattenpis dus, waardoor de Duitse Ferrari-dealer een riante aanbetaling in rekening bracht. Hoewel de klant de wagen enkel had besteld en nog lang niet op de oprit had staan, was hij dus al een kleine $ 62.500 kwijt voor zijn toekomstige bolide.

Levering van Ferrari SF90 Stradale werd keer op keer uitgesteld

Goed, de Ferrari-dealer ging direct aan de slag met de peperdure bestelling en schatte de levering op het tweede of derde kwartaal van 2021. Hoewel omtrent de tijd van deze levering enige flexibiliteit werd vastgelegd in het koopcontract, kon de klant er dus op rekenen dat de wagen binnen enkele maanden voor de deur zou staan. Niets bleek echter minder waar, want de levering van de op maat gemaakte Ferrari SF90 Stradale werd keer op keer uitgesteld. Het geduld van zowel de dealer als de klant werd dus flink op de proef gesteld. De peperdure luxeaankoop resulteerde uiteindelijk in een juridische strijd. De klant wilde de aankoop namelijk afbreken, maar de Ferrari-dealer had de ontwikkeling van de wagen reeds voorgezet, waardoor een rechtszaak onvermijdelijk bleek. De dealer had namelijk het idee dat de klant wilde dat de auto alsnog geleverd zou worden, ondanks het vele uitstellen van de levering. Op een bericht hierover, dat de Ferrari-dealer naar de klant in kwestie stuurde, reageerde de steenrijke man namelijk met een grimassende Whatsapp-emoji. De dealer interpreteerde dit verkeerd en raakte verzeild in een stevig conflict met de klant.

Rijke klant weet rechtszaak tegen Duitse Ferrari-dealer te winnen

Uiteindelijk schatte de Duitse dealer de levering van de Ferrari in het derde of vierde kwartaal van 2022, ruim een jaar later dan de levertijd aanvankelijk was voorspeld. In juni 2022 besloot de klant zich terug te trekken uit het koopcontract, maar de dealer gaf aan dat dit niet mogelijk was. De klant begon een rechtszaak tegen de Ferrari-dealer en werd in het gelijk gesteld door de rechter, zo meldt Luxury Launches. De grimassende emoji bleek namelijk geen toestemming te geven voor het doorzetten van het productieproces van de gepersonaliseerde Ferrari SF90 Stradale, waardoor de dealer de klant ten onrechte verplichtte de wagen alsnog te kopen. Omdat de Duitse autoverkoper de smiley verkeerd had geïnterpreteerd, viel er dus een deal van $ 800.000 in het water. Tja, de volgende keer zal deze dealer zijn klanten vermoedelijk opbellen als er problemen zijn omtrent een levering.