De Twentse multimiljonair Koos van Merksteijn blijft voorlopig rondrijden in zijn exclusieve Ferrari 575M Superamerica, omdat een koper voor de sportwagen vooralsnog uitblijft. De ondernemer had gehoopt de auto via Munsterhuis Sportscars te verkopen, maar kreeg te maken met onverwachte complicaties. Hij beschuldigde de dealer uit Hengelo van nalatigheid, maar de rechter heeft hem in een kort geding slechts deels in het gelijk gesteld. Tot woede van Van Merksteijn, die beweert al zijn Ferrari’s te gaan verkopen.
Twentse multimiljonair Koos van Merksteijn woest nadat hij rechtszaak over Ferrari verliest
De kern van het geschil draait om de registratie van de Ferrari 575M Superamerica, die Van Merksteijn in 2005 gloednieuw aanschafte bij Munsterhuis voor een bedrag van € 240.000. In 2007 raakte de auto beschadigd bij een ongeluk, waarna deze voor € 74.000 werd gerepareerd bij dezelfde dealer. Wat Van Merksteijn niet wist, is dat de reparatie niet officieel werd geregistreerd bij Ferrari Italië. Hierdoor bleef de auto zestien jaar lang als schadeauto te boek staan.
Toen Van Merksteijn in 2023 besloot de exclusieve bolide te verkopen, leek er geen vuiltje aan de lucht. De auto werd aanvankelijk getaxeerd op € 420.000, maar later bleek de marktwaarde ineens gedaald te zijn naar € 375.000. De ondernemer ontdekte vervolgens dat de Ferrari nog steeds als schadeauto stond geregistreerd, waardoor potentiële kopers – met name uit Azië – afhaakten. Van Merksteijn stelde tijdens de rechtszaak dat Munsterhuis hem niet heeft geïnformeerd over het ontbreken van een officiële reparatieregistratie en eiste een schadevergoeding van € 45.000, het verschil tussen de twee taxaties. De rechter ging daar echter niet in mee, omdat er destijds geen afspraken waren gemaakt over het doorgeven van de reparatie aan Ferrari Italië. De registratie werd pas in 2024 alsnog aangepast, maar toen waren geïnteresseerde kopers al vertrokken.
Verschil in reparatiekosten
Naast het geschil over de taxatiewaarde voelde Van Merksteijn zich ook misleid over de kosten van de reparatie. Hoewel hij € 74.000 betaalde, bleek uit administratie van Munsterhuis dat de reparatie voor 32.000 euro was ingeboekt. Van Merksteijn claimde dat hij 42.000 euro te veel had betaald en eiste compensatie. Munsterhuis voerde echter aan dat het verschil werd verklaard door arbeidsloon en extra kosten voor klein materiaal. De rechter gaf de dealer hierin gelijk, mede omdat er geen voorafgaande afspraken waren over de reparatiekosten. Hoewel Van Merksteijn niet de financiële compensatie krijgt waar hij op hoopte, heeft de rechter wel besloten dat Munsterhuis binnen twee weken alle documenten moet overhandigen die betrekking hebben op de registratie van zijn Ferrari. Mocht de dealer hier niet aan voldoen, dan volgt een dwangsom die kan oplopen tot € 100.000.
Van Merksteijn laat tegenover De Stentor weten dat hij zich niet bij de uitspraak neerlegt en in hoger beroep gaat. Daarnaast heeft hij aangekondigd al zijn zes Ferrari’s te verkopen, maar niet meer via Munsterhuis. “Dit soort praktijken maken de handel en het plezier kapot,” aldus de gefrustreerde ondernemer. Zijn Ferrari’s zullen voortaan via dealer Kroymans worden verkocht. Met de vrijgekomen documenten hoopt Van Merksteijn zijn zaak in hoger beroep sterker te onderbouwen. Bovendien zou hij inmiddels contact hebben met een getuige die zijn kant van het verhaal ondersteunt. “Ze zijn nog niet van me af,” aldus de strijdlustige miljonair.