De Formule 1 is populairder dan ooit, waardoor het niet verwonderlijk is dat de sport serieuze geldbedragen in het laatje weet te brengen. De teams die deelnemen aan de F1 kunnen daarom grote geldbedragen uitgeven aan de ontwikkeling van de auto’s waarmee hun coureurs het asfalt betreden. Vergist u zich vooral niet, bij de productie van een Formule 1-auto komen een heleboel verschillende onderdelen kijken, die stuk voor stuk van de beste kwaliteit en de hoogwaardigste materialen moeten zijn voorzien. En ja, dat kost nu eenmaal een aardig zakcentje. Sterker nog, voor hetzelfde geldbedrag waarvoor een F1-auto wordt gebouwd, kunt u een vrijstaande villa op Miami Beach aanschaffen. Wij zochten uit hoe duur het écht is om een Formule 1-auto te bouwen.

Formule 1-auto’s bestaan uit talloze peperdure onderdelen

In de racerij kan een honderdste van een seconde bepalen over een coureur kampioen wordt of niet. Daarom is het voor de teamleden van groot belang de deelnemende auto zo sportief mogelijk te maken. Denk daarbij aan besparing op gewicht, het gebruik van de beste motortechnieken en een aerodynamisch design. Om een auto aan deze eisen te laten voldoen, worden louter materialen gebruikt die van de hoogste kwaliteit zijn. Aan kosten wordt er dus niets bespaart, wat ook geen enkel probleem is gezien de knaken die rondgaan binnen de Formule 1. De talloze onderdelen waaruit een Formule 1-auto bestaat, zijn stuk voor stuk dus voorzien van een riant prijskaartje. In zijn totaliteit is een dergelijke raceauto dus uiterst prijzig. Alleen al de zogenaamde Halo, wat een soort rolkooi is voor F1-auto’s, kost een indrukwekkende $ 17.000. In vergelijking met het geldbedrag dat F1-teams aftikken voor de banden, is dat echter een absoluut koopje. Voor een setje racebanden dient namelijk zo’n 35.000 dollar op tafel te komen. Vergeet niet dat er tijdens iedere race ongeveer drie setjes banden per race doorheen gaan, wat ieder team per coureur dus ruim een ton kost.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Luxurious (@luxuriousbymm)

Alleen de motor van een F1-auto kost al $ 10,5 miljoen

Ook de onderdelen die vaak sneuvelen tijdens de races van de Formule 1 kennen stevige prijskaartjes. Denk bijvoorbeeld aan de voorvleugel, die gaat bij de lichtste vorm van contact als stuk, maar kost een imposante $ 250.000. Tja, voor hetzelfde geld schaft u een gloednieuwe Bentley Bentayga aan. Toch zitten de serieuze kosten hem in de binnenzijde van de Formule 1-auto, zo laat Sporting News weten. Zo is alleen het gearbox-systeem zo’n $ 350.000 waard en dient er voor er voor het chassis van de wagen, het ‘skelet’, 700.000 piek te worden afgetikt. Toch zijn dat financiële lachertjes als we kijken naar de kosten van de turbocharged motor die in een Formule 1-auto ligt. Deze hoogwaardige motortechniek is namelijk een schrikbarende $ 10,5 miljoen waard. Ja, echt! De kosten van alleen de motor zijn dus gelijk aan dat van reusachtige villa’s op zonovergoten eilanden.

Hoe duur is het in totaal om een Formule 1-auto te bouwen?

Afijn, het mag duidelijk zijn dat een Formule 1-auto uit peperdure onderdelen bestaat, waardoor het extreem duur is om een dergelijke raceauto te bouwen. Toch is er geen vaste prijs die ieder Formule 1-team uitgeeft aan de ontwikkeling van een F1-auto. Over het algemeen kost de ontwikkeling van een Formule 1-auto tussen de $ 15 miljoen en $ 20 miljoen. De bolides van Ferrari en Mercedes schijnen aan de bovenzijde van deze schatting te zitten, wat de exclusiviteit en kwaliteit van deze automerken onderstreept. Zo zijn de F1-wagens van deze merken heuse symbolen van prestige en klasse. Desondanks werd Max Verstappen de laatste jaren kampioen in de Formule 1, terwijl hij voor het team van Red Bull Racing rijdt. Tja, de wagens waarin de Nederlander deze kampioenschappen over de streep wist te trekken, zijn vermoedelijk aanzienlijk meer waard dan $ 20 miljoen.