Liefhebbers van klassieke AMG’s uit de jaren ’80 weten het al langer: deze auto’s zijn niet alleen iconen van brute kracht en elegantie, maar ook felbegeerde verzamelobjecten. In 2023 werd nog een blauwe AMG Hammer voor maar liefst € 800.000 geveild, en de verwachtingen voor de recent geveilde exemplaren lagen nóg hoger. Toch liep het anders dan verwacht. Eén van de 25 exemplaren van Mercedes-AMG ‘Hammer’ leverde bij een veiling van Gooding & Company namelijk liefst € 1 miljoen minder op dan verwacht.
Klassieke Mercedes-AMG 300 CE ‘Hammer’ levert bij veiling miljoen minder op dan verwacht
Bij de recente veiling van Gooding & Company op Amelia Island werd een bijzonder exemplaar aangeboden: een C124 6.0 AMG Hammer Coupé. Van deze zeldzame creatie zouden er slechts 25 stuks gebouwd zijn, wat de auto direct tot een gewild verzamelobject maakt. De Hammer Coupé begon zijn leven als een standaard Mercedes-Benz 300 CE Coupé, maar werd door het toen nog onafhankelijke AMG getransformeerd tot een waar beest. Het originele zescilinderblok maakte plaats voor een kolossale 6,0-liter V8, waarmee de Hammer zijn legendarische status verdiende. Ook kreeg de auto de kenmerkende Hammer-bodykit en een set prachtige Aero III-velgen.
Dit specifieke exemplaar werd in 1989 nieuw aangeschaft door de Italiaanse industriemagnaat Raul Gardini, een fervent AMG-liefhebber. Gardini bezat al een zwarte W124 Hammer Sedan, die hij een jaar eerder had gekocht en die eveneens tijdens deze veiling onder de hamer ging. Een opvallend detail aan deze Coupé is dat Gardini aanvankelijk koos voor een automaat, maar zich later bedacht. Hij liet zijn Hammer terugbrengen naar AMG om een handgeschakelde vijfversnellingsbak te laten installeren — een unicum. Voor zover bekend is dit de enige Hammer Coupé met een handbak. Zijn sedan onderging later dezelfde aanpassing, waarmee beide auto’s een unieke plek in de AMG-historie innemen.
Torenhoge verwachtingen
Vanwege de exclusiviteit en de rijke historie rekende Gooding & Co op een verkoopprijs tussen de € 1,4 en € 1,9 miljoen voor de Coupé en tussen de € 1,1 miljoen en € 1,6 miljoen voor de Sedan. De recente waardestijging van klassieke AMG’s leek deze verwachtingen te rechtvaardigen. De werkelijkheid bleek echter minder rooskleurig. De Coupé bracht uiteindelijk een bedrag op van ‘slechts’ € 600.000, amper de helft van de verwachte opbrengst. De Sedan deed het iets beter, maar bleef steken op € 689.000 — nog steeds ver verwijderd van de vooraf gehoopte miljoen.