Met apparaten die woningen verduurzamen valt vandaag de dag veel geld te verdienen, zo ondervonden ook de broers Marijn en Bas Flipse. De broers zette drie jaar geleden het bedrijf Quatt op poten, een onderneming die zich bezighoudt met de levering van warmtepompen. Hoewel het destijds begon als een piepkleine start-up, is Quatt inmiddels de marktleider van Nederland in zijn sector en liegen de omzet en winst er beslist niet om. Deze explosieve groei zou namelijk gepaard zijn gegaan met samenwerkingen met verschillende investeerders, waardoor Marijn en Bas maar liefst € 25 miljoen binnen wisten te halen.

Ondernemende broers halen € 25 miljoen binnen met hun bedrijf

Men geeft veel geld uit om het huis te verduurzamen, wat logisch is gezien de stevige gas- en elektriciteitsprijzen waar we inmiddels mee worden geconfronteerd. Het aanschaffen van een warmtepomp is een investering die mensen daarom graag doen, maar die niet bepaald goedkoop is. De broers Marijn en Bas Flipse zagen wel toekomst in deze situatie en kwamen op de proppen met een eigen bedrijf: Quatt. Naar eigen zeggen hebben de heren een visie om goed en betaalbare warmtepompen aan de man te brengen, wat ze tot op heden prima afgaat. De eerste exemplaren van hun warmtepomp verkochten ze door middel van een visualisatie op hun website, terwijl de apparaten in werkelijkheid nog niets eens bestonden. Al snel kwamen de eerste bestellingen binnen en kon het bedrijf daadwerkelijk gaan draaien. “Binnen korte tijd kregen we honderden aanvragen. Dat gaf ons het vertrouwen om door te zetten, we durfden groot te denken”, aldus de 31-jarige Marijn Flipse tegenover het De Telegraaf. De ondernemers konden binnen no-time dus al denken aan opschalen, waardoor het aantal aanvragen voor hun warmtepomp nog sterker toenam.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Quatt (@quatt_io)

Quatt plaatste 14.655 warmtepompen met behulp van 300 medewerkers

Inmiddels hebben de broers maar liefst 14.655 warmtepompen verkocht en telt hun bedrijf zo’n 300 werknemers. De heren hebben dus te maken gehad met een explosieve groei, wat natuurlijk goed is, maar niet altijd gemakkelijk. “Op een gegeven moment kende ik niet iedere werknemer meer bij naam. Daar moest ik aan wennen.”, zo laat Bas Flipse weten. “Over dingen die we voorheen met een biertje bespraken op de vrijdagmiddag, moesten we ineens vergaderingen gaan houden”. Quatt kreeg steeds meer lagen, waardoor er verschillende afdelingen en managers moesten worden aangewezen. Om de bedrijfscultuur van hun bedrijf te verbeteren, organiseren de broers twee keer per maand een update voor alle 300 medewerkers. “Zo blijft iedereen betrokken en is het duidelijk waar we precies naartoe gaan”, legt Marijn uit. De ondernemers krijgen dus wel steeds meer werk op hun bord, wat een serieuze keerzijde is aan de sterke groei van Quatt.

“Als je niet uitkijkt, geef je te veel geld uit aan de verkeerde dingen”

Goed, het is natuurlijk wel de bedoeling dat Quatt alsmaar blijft groeien, waar uiteraard veel geld voor nodig is. Door vijftig gesprekken te voeren met verschillende investeerders, hebben de broers een aantal partners die kan helpen bij de groei van hun bedrijf. Met behulp van deze investeerders haalden de mannen maar liefst € 25 miljoen binnen. “Toen we die € 25 miljoen kregen, dachten sommigen dat we onbeperkte middelen hadden, maar als je niet uitkijkt, geef je te veel geld uit aan de verkeerde dingen”, zo laat Bas weten. Ondanks de grootte van hun bedrijf, hebben de broers dus besloten om kritisch te blijven kijken naar hun uitgaven, ook als het om kleinere geldbedragen gaat. “Neem risico’s, maar wees niet roekeloos”, is de wijze les die de succesvolle heren meegeven aan andere ondernemers.