Het Amerikaanse hotelconcern Marriott breidt zijn portfolio uit met een belang in het Nederlandse citizenM. Voor een bedrag van minimaal $ 355 miljoen neemt Marriott het merk citizenM over. Afhankelijk van toekomstige resultaten kan dit bedrag oplopen tot maximaal $ 465 miljoen. Deze overname markeert een strategische uitbreiding van Marriott in het segment van innovatieve, designgerichte hotels gericht op de moderne reiziger.
Hotelketen Marriott neemt citizenM over voor $ 355 miljoen
Hoewel de merknaam nu in handen komt van Marriott, blijven de 36 bestaande hotels van citizenM – goed voor ruim 8.500 kamers – eigendom van het Nederlandse bedrijf. Deze hotels, waaronder ook drie die momenteel nog in aanbouw zijn, worden voortaan onder franchiseovereenkomsten geëxploiteerd binnen het wereldwijde netwerk van de Amerikaanse hotelketen. Voor toekomstige vestigingen is afgesproken dat deze eigendom kunnen worden van Marriott zelf of van externe franchisenemers.
citizenM werd in 2008 opgericht door de Nederlandse ondernemer en miljonair Rattan Chadha, die eerder bekendheid verwierf als oprichter van het kledingmerk Mexx. De eerste citizenM-vestiging opende destijds op luchthaven Schiphol en zette een nieuwe standaard in de hotelwereld: luxe design, slimme technologie en een efficiënte inrichting, maar tegen een relatief toegankelijke prijs. Daarmee richtte citizenM zich vooral op veelreizende zakenmensen en stedentrippers die waarde hechten aan comfort en stijl.
Marriott International to Acquire citizenM Hotel Brandhttps://t.co/saWIlgZj92
— TravelPulse (@TravelPulse) April 28, 2025
Chadha spreekt in een reactie zijn vertrouwen uit in de samenwerking met Marriott. “Ik voorzie dat deze samenwerking de wereldwijde aanwezigheid en merkimpact van citizenM aanzienlijk zal vergroten,” aldus Chadha. “Marriott deelt onze waarden en cultuur, en ik heb er vertrouwen in dat zij zich er sterk voor inzetten om het DNA van ons merk voort te zetten.” Ook Marriott-CEO Anthony Capuano benadrukt het strategische belang van de overname. “We zijn verheugd om citizenM toe te voegen als een uniek, onderscheidend merk binnen onze select-service portfolio,” zegt hij. “Met deze stap verstevigen we onze positie in een belangrijk marktsegment en breiden we ons aanbod wereldwijd verder uit.”