De opmars van Max Verstappen in de Formule 1 heeft niet alleen het Nederlandse publiek massaal naar de raceschermen getrokken, maar ook de commerciële waarde van de sport flink verhoogd. Dankzij zijn indrukwekkende prestaties en wereldtitels is de jonge coureur uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke sporters voor sponsoren en investeerders wereldwijd. Toch heeft niet iedereen destijds het potentieel van Max Verstappen juist ingeschat, zoals de Rotterdamse ondernemer Michel Perridon.

Michel Perridon liep € 100 miljoen mis nadat hij weigerde Max Verstappen te sponsoren

Een opvallend voorbeeld is Michel Perridon, voormalig eigenaar van het elektronicamerk Trust en een bekende naam binnen de Nederlandse autosport. In de jaren waarin Jos Verstappen actief was in de Formule 1, was Trust één van zijn belangrijkste sponsors. De bedrijfsnaam prijkte zichtbaar op zijn auto’s, waarmee het merk veel publiciteit kreeg. Perridon stond erom bekend een groot liefhebber van autosport te zijn en investeerde dan ook met overtuiging in Jos’ carrière.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Dutch Dragons (@dedutchdragons)

Toen Max Verstappen aan het begin van zijn loopbaan stond, kreeg Michel Perridon een opvallend voorstel van diens management. Voor een investering van € 5 miljoen zou hij recht krijgen op 10% van alle toekomstige inkomsten van Max – voor de rest van diens leven. Ondanks zijn eerdere betrokkenheid bij de familie Verstappen besloot Perridon dit aanbod af te wijzen. Naar eigen zeggen had hij al genoeg geïnvesteerd in de racecarrières van vader en zoon. Wat toen een rationele keuze leek, bleek achteraf een gemiste kans van miljoenen. Verstappen is inmiddels de bestbetaalde Formule 1-coureur met € 70 miljoen aan salaris per jaar.

Max Verstappen heeft zich sinds zijn debuut ontwikkeld tot een sporticoon. Met inmiddels vier wereldtitels op zijn naam is hij niet alleen van grote waarde voor zijn team Red Bull Racing, maar ook voor tal van merken waarmee hij samenwerkt. In Nederland was hij jarenlang het gezicht van supermarktketen Jumbo en internationaal vervult hij een prominente rol binnen Red Bulls lifestylemerk AlphaTauri.