Ferrari presenteert een nieuwe evolutie van de 296 GTB: de 296 Speciale en Speciale A. Waar de reguliere 296 GTB al indrukwekkende prestaties levert met een gecombineerd vermogen van 830 pk, tilt Ferrari het concept met deze versie naar een hoger niveau. De 296 Speciale (A) is namelijk niet alleen krachtiger, maar ook lichter en gericht op een nog intensere rijbeleving.
Ferrari komt op de proppen met de nieuwe 296 Speciale en Speciale A
De 296 Speciale biedt een totaal vermogen van 880 pk, een toename van 50 pk ten opzichte van de standaardversie. Deze vermogenswinst is gerealiseerd door aanpassingen aan de turbodrukstrategie van de V6-benzinemotor, geïnspireerd op de Ferrari 296 Challenge, een circuitgerichte variant. Ook onder de motorkap zijn verbeteringen doorgevoerd met onder meer gesmede zuigers en een titanium krukas. De elektromotor, die tussen de V6 en de achttraps transmissie is geplaatst, levert op zichzelf al 180 pk en zorgt bovendien voor een directe koppelboost. Hierdoor verlopen schakelmomenten sneller én dynamischer.
Dit bericht op Instagram bekijken
Naast meer kracht heeft Ferrari ook aandacht besteed aan gewichtsbesparing. In standaarduitvoering is de Speciale 60 kilo lichter dan de reguliere 296 GTB. Het minimale drooggewicht van 1.410 kilo (1.460 kilo voor de Spider) wordt echter pas bereikt wanneer diverse optionele lichtgewicht componenten worden aangevinkt. Denk hierbij aan koolstofvezel bumpers, motorkap en velgen. Ook is er royaal gebruikgemaakt van titanium in onder andere de motoronderdelen, de uitlaat en de ophanging. Zelfs de turbo is aangepast om gewicht te reduceren.

Bron: Ferrari
Maximale rijbeleving en feedback
De gewichtsbesparing gaat tot in detail: overtollig metaal is verwijderd van het motorblok en het oliecarter. Ferrari benadrukt dat de 296 Speciale ontworpen is voor maximale rijbeleving en feedback, iets waar de Speciale-lijn binnen Ferrari om bekendstaat. Hoewel de 296 Speciale geen gelimiteerde oplage kent, is de productie wel beperkt in tijd. De beschikbaarheid zal dan ook grotendeels afhangen van uw status als Ferrari-klant en uw plaats op de wachtlijst. In Nederland moet u rekening houden met een vanafprijs van circa € 400.000 voor de coupévariant en ongeveer € 460.000 voor de open Spider.