Rico Verhoeven, bekend als ‘The King of Kickboxing’, leerde al vroeg in zijn carrière een belangrijke les: het is cruciaal om trouw te blijven aan jezelf. Die realisatie kwam mede dankzij een gesprek met collega-kickbokser Melvin Manhoef. Op de vraag waarom Verhoeven de ring in ging, antwoordde hij: “Omdat ik het écht leuk vind.” Manhoef reageerde: “Dat is toch het belangrijkst?” Het bleek een bevrijdend inzicht voor Verhoeven, die op dat moment onder grote druk stond als ‘de nieuwe Peter Aerts’. Sowieso gelooft Rico Verhoeven heilig in zijn eigen strategie: zo is hij ervan overtuigd dat hij binnen vijf jaar zijn bedrijf voor € 100 miljoen van de hand doet.
Eenvoudige, effectieve mentale strategie
Sindsdien laat Rico Verhoeven zich minder leiden door verwachtingen van buitenaf. Hij koos ervoor om zich te focussen op zijn eigen motivatie en passie voor de sport. Deze mentale omslag leverde hem niet alleen rust op, maar ook langdurig succes. Inmiddels verdedigde hij zijn wereldtitel meerdere keren tegen topvechters als Badr Hari, Jamal Ben Saddik en Levi Rigters.
Verhoeven ontwikkelde een eenvoudige, maar effectieve mentale strategie: loslaten wat je niet kunt beïnvloeden. “Iedereen mag zijn mening hebben. Ik doe dit omdat ik het leuk vind, en op mijn manier”, vertelt hij tegen BNR Nieuwsradio. Deze mindset vormde de basis voor het winnen van zijn eerste wereldtitel op 24-jarige leeftijd — een moment dat hij omschrijft als “filmisch” en “magisch”. Toch besefte Verhoeven al vroeg dat een sportcarrière eindig is. Daarom kijkt hij bewust verder dan de ring. Zijn interesse in acteren is een belangrijk onderdeel van die toekomstvisie. Geïnspireerd door voorbeelden als Dwayne Johnson en Arnold Schwarzenegger, werkte hij al mee aan producties als Black Lotus en Den of Thieves. Maar zijn ambities reiken verder: “Ik wil nog echt een mooie hoofdrol spelen.”
Rico Verhoeven overtuigd: ‘Verkoop binnen vijf jaar mijn bedrijf voor € 100 miljoen’
Hoewel succes hem financiële vrijheid heeft gebracht, is materiële rijkdom niet langer zijn grootste drijfveer. “Een dure auto geeft geen blijvend geluk. Waar ik blij van word, is als ik anderen iets kan geven of meenemen.” Geluk zoekt hij tegenwoordig vooral in zingeving en persoonlijke groei.
Op zijn koelkast hangt een lijst met doelen voor de komende vijf jaar. Daarop staan onder meer: met pensioen gaan als regerend wereldkampioen, spelen in drie grote films en één van zijn bedrijven verkopen voor meer dan € 100 miljoen. “Ik spreek het uit, schrijf het op en stuur het het universum in. We aim for the stars—maybe we land on the moon.”