
Scheepswerf moet onafgebouwd superjacht teruggeven na conflict met Nederlandse scheepsbouwer Wajer
De scheepsbouwer heeft al aangegeven in hoger beroep te gaan
De voorzieningenrechter in Alkmaar heeft geoordeeld dat het onafgebouwde superjacht dat momenteel op de scheepswerf van Dutch Shipyard (DS) in Den Helder ligt, moet worden vrijgegeven aan jachtbouwer Wajer uit Friesland. Volgens de rechter weegt het belang van Wajer zwaarder dan het belang van de werf, ondanks het conflict over de gemaakte kosten.
Scheepswerf moet casco van superjacht teruggeven na conflict met scheepsbouwer Wajer
Dutch Shipyard, met een hoofdvestiging in Zwaagdijk-Oost en een werf in Den Helder, is verantwoordelijk voor het lassen van de aluminium casco’s van superjachten. Jachtbouwer Wajer, gevestigd in Lemmer, bouwt vervolgens de jachten verder af voor haar klanten. In dit geval zou DS het casco aanleveren, waarna de verdere afwerking in Friesland zou plaatsvinden. De samenwerking kwam echter onder druk te staan toen Wajer volgens DS besloot een geplande serie casco’s te annuleren. DS stelt al aanzienlijke werkzaamheden te hebben verricht aan het huidige jacht en claimt daardoor een schade van € 340.000 te hebben geleden. Omdat Wajer weigerde die schade te vergoeden, besloot DS beslag te leggen op het onafgebouwde jacht.
Scheepswerf moet peperduur casco van superjacht vrijgeven na ruzie met luxe botenbouwer Wajer https://t.co/hOqmWTCnrU pic.twitter.com/6ysFxTJOR3
— DFT (@dft) April 2, 2025
De rechtbank in Alkmaar heeft nu geoordeeld dat het beslag niet terecht is gelegd. Volgens de rechter is het beslag gebaseerd op onvolledige of onjuiste informatie over de gemaakte afspraken. Daarnaast is onvoldoende rekening gehouden met een eerdere uitspraak van de rechtbank in Leeuwarden over dezelfde kwestie. Door het beslag op het casco wordt Wajer volgens de rechter onevenredig benadeeld. De voorzieningenrechter oordeelt daarom dat het jacht alsnog moet worden vrijgegeven aan de Friese jachtbouwer.
Hoger beroep aangekondigd
Het is de verwachting dat het casco nog deze week wordt overgebracht van Den Helder naar de werf van Wajer in Lemmer. Het transport zal waarschijnlijk via het water verlopen. Daarmee lijkt de zaak voorlopig beslecht, maar Dutch Shipyard legt zich niet neer bij de uitspraak. Dutch Shipyard heeft inmiddels aangekondigd in hoger beroep te gaan bij het gerechtshof in Leeuwarden. Daarmee hoopt het bedrijf alsnog een schadevergoeding af te dwingen van Wajer, vanwege de volgens hen eenzijdige annulering van de samenwerking. De juridische strijd tussen de twee partijen is dus nog niet ten einde.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.