Porsche heeft door de jaren heen talloze iconische modellen voortgebracht, maar sommige exemplaren weten zelfs binnen dat illustere aanbod de aandacht te trekken van verzamelaars en liefhebbers wereldwijd. Een bijzonder voorbeeld is de Porsche 959 Cabrio, een auto die officieel nooit door de fabriek is geproduceerd, maar nu als uniek stuk autogeschiedenis wordt geveild.

Porsche 959 Cabrio moet € 1,2 miljoen opbrengen bij een veiling

De Porsche 959 werd tussen 1986 en 1991 uitsluitend als coupé gebouwd. Het model was destijds de technologische voorloper van het merk en geldt nog altijd als één van de meest geavanceerde sportwagens van zijn tijd. De hier besproken cabriolet begon zijn leven dan ook als een reguliere 959 Komfort, afgeleverd in 1987 in een zilvergrijze kleurstelling. Een zware crash op de Autobahn veranderde echter het lot van deze auto voorgoed.

Na het ongeluk kwam de beschadigde 959 in handen van Karl-Heinz Feustel, een Porsche-liefhebber met een achtergrond in de autosport. Feustel besloot de auto niet terug te brengen in zijn oorspronkelijke staat, maar greep de gelegenheid aan om iets unieks te creëren: een 959 Cabrio. Hij gebruikte hiervoor een dakconstructie van een 911 Cabriolet uit dezelfde periode, inclusief de benodigde carrosserieverstevigingen die essentieel zijn voor de structurele integriteit van een cabriolet.

Slechts 8.800 kilometer op de teller

Het resultaat werd in 1989 gepresenteerd op de IAA-autobeurs en stond in 1990 te koop op de Essen Motor Show voor een destijds ongekend bedrag van € 1,2 miljoen. Hoewel die prijs destijds als buitensporig werd beschouwd, blijkt het inmiddels een solide investering te zijn geweest. De wagen – nu in Grand Prix-wit met blauw interieur – heeft slechts 8.800 kilometer op de teller en wordt momenteel geveild met bij de veiling een verwachte opbrengst tussen de € 1,1 miljoen en € 1,5 miljoen.

Het interieur van de te veilen Porsche 959 Cabrio

Bron: RM Sotheby’s

Hoewel dat bedrag stevig lijkt voor een open 911, ligt het in lijn met de waardering voor reguliere 959-modellen, die inmiddels vaak tussen de € 1,5 miljoen en € 2 miljoen opbrengen. Bovendien gaat het hier om een eenmalige conversie met een intrigerende geschiedenis – een combinatie die zeldzaam is, zelfs in de wereld van exclusieve sportwagens.