De Aston Martin Valkyrie is allesbehalve een doorsnee sportwagen, en toch wordt ook deze vaak voorzien van detaillering. Met een prijskaartje van zo’n $ 5 miljoen, meer dan 1.000 pk uit een atmosferische V12-motor, en technische ondersteuning van het Formule 1-team Red Bull Racing, is dit voertuig in feite een racewagen die ook op de openbare weg mag rijden. Vooral van eigenaren van de zeldzame Valkyrie Spider wordt verwacht dat ze de prestaties van hun hypercar op het circuit benutten.
Eigenaar van Aston Martin Valkyrie legt $ 50.000 neer voor speciale detaillering van wagen
Maar voordat u met een unieke Valkyrie in speciale Gulf-kleuren het circuit op rijdt, is bescherming tegen steenslag en andere schade geen overbodige luxe. Daarom schakelde de eigenaar de hulp in van AMMO NYC, het gespecialiseerde autodetailingbedrijf van YouTuber Larry Kosilla. Hij kreeg de opdracht om een volledige detailing, lakcorrectie en professionele Paint Protection Film (PPF) aan te brengen.

Bron: AMMO NYC via YouTube
Voor kenners is Kosilla geen onbekende. Hij staat bekend om zijn precisie en vakmanschap bij het reinigen en beschermen van exclusieve voertuigen. Een standaard behandeling bij AMMO NYC kost al snel meer dan $ 2.500. Voor concoursklare detailing lopen de prijzen zelfs op tot $ 50.000. De behandeling van deze Valkyrie, inclusief lakcorrectie en het aanbrengen van een hoogwaardige beschermfolie, zal dan ook binnen die categorie vallen.
Voordat het werk kon beginnen, moest Kosilla eerst contact opnemen met een technicus van Aston Martin om de auto überhaupt veilig te kunnen starten. De Valkyrie is extreem geavanceerd en foutieve bediening van bepaalde knoppen kan leiden tot schadeposten van meer dan $ 220.000. Bovendien bleek de cockpit zó nauw ontworpen voor de eigenaar, dat Kosilla er amper in paste.
Lakcorrectie en PPF voor circuitgebruik
Eenmaal in zijn werkplaats begon Kosilla met een grondige reiniging van het voertuig. Vervolgens werd de lak uitvoerig gecontroleerd, waarbij zelfs op een hypercar als deze kleine imperfecties werden gevonden – zoals een stofdeeltje in de laklaag. Deze werden vakkundig gecorrigeerd voordat de PPF werd aangebracht. Deze beschermfolie is essentieel voor voertuigen die regelmatig hoge snelheden halen op circuits, omdat het de kwetsbare lak en koolstofvezelpanelen beschermt tegen schade door opspattend grind.
Hoe het juist goedkoper kan, bewees deze eigenaar van een Bugatti Veyron. Hij moest $ 12.000 betalen om een schakelaar in de Franse hypercar te vervangen, maar vond er uiteindelijk één voor slechts $ 1 in een Volkswagen.