Het luxe modemerk Gucci beleeft een moeilijke periode. In het eerste kwartaal van 2025 daalde de omzet met maar liefst 25% tot € 1,6 miljard door een flink tegenvallende verkoop. Deze tegenvaller heeft grote gevolgen voor moederbedrijf Kering, dat zelf een omzetdaling van 14% rapporteerde naar € 3,9 miljard. Daarmee blijft het Franse concern flink achter bij de verwachtingen van analisten, die uitgingen van € 4,5 miljard.
Moederbedrijf Gucci noteert omzetdaling van 14% door slechte verkoop in eerste kwartaal 2025
De neergang van Gucci is niet alleen voelbaar in Europa, maar vooral in Azië – met name in China – waar de economische situatie momenteel een negatieve impact heeft op de verkoop van luxeartikelen. Gucci was jarenlang het winstgevendste merk binnen de portefeuille van Kering, met piekomzetten tot € 10,5 miljard in 2022. Die periode ligt inmiddels ver achter ons: over de afgelopen twaalf maanden kwam de omzet van Gucci uit op circa € 7 miljard, het laagste niveau in zeven jaar.
Gucci krijgt instorting verkoop maar niet gestopt https://t.co/WpwH9pJ1rF pic.twitter.com/KZRkJ59ITG
— De Tijd (@tijd) April 23, 2025
De oorzaak van deze terugval is volgens analisten deels te wijten aan mismanagement. Waar Gucci zich in de nasleep van de coronapandemie succesvol wist te positioneren onder de middenklasse, bleek het merk daarna moeite te hebben om deze doelgroep vast te houden. Toen de koopkracht afnam en de economische situatie verslechterde, haakte deze groep af. De overtollige voorraad belandde in outletwinkels, wat het exclusieve imago van het merk verder aantastte. Traditionele luxeklanten – doorgaans vermogende consumenten – keerden Gucci daardoor de rug toe.
Kostenbesparingen
Kering probeert nu het tij te keren door kosten te besparen en winkels te sluiten, waaronder tien Gucci-vestigingen. In totaal werden er in het eerste kwartaal 25 winkels gesloten. De focus ligt op het beschermen van de winstmarges en het investeren in gerichte marketingcampagnes, ondanks de moeilijke marktomstandigheden.
Een belangrijk moment komt deze zomer, wanneer Demna Gvasalia – afkomstig van het merk Balenciaga – als nieuwe creatief directeur aan de slag gaat. Zijn eerste collectie wordt in september verwacht. De verwachting is dat hij Gucci weer een duidelijke creatieve richting moet geven, iets wat zijn voorganger Sabato De Sarno volgens Kering onvoldoende is gelukt.