De langverwachte hereniging van de Britse rockband Oasis zorgt niet alleen voor opwinding onder muziekliefhebbers, maar wordt ook gezien als een economische zegen voor het Verenigd Koninkrijk. Ondanks het feit dat de broers Liam en Noel Gallagher nog geen noot samen hebben gespeeld, zijn ze nu al bestempeld als potentiële redders van de Britse economie. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Barclays Bank.
Hereniging van Oasis-broers kan Britse economie miljardenboost geven
De reünietournee van Oasis, waar de broers Noel en Liam Gallagher € 472 miljoen voor krijgen, gaat van start in juli 2025 en omvat zeventien optredens verspreid over het Verenigd Koninkrijk. Volgens schattingen van Barclays zullen deze concerten in totaal zo’n 1,4 miljoen bezoekers trekken. Wat vooral opvalt, is dat fans bereid zijn om flink in de buidel te tasten. Gemiddeld geven zij zo’n £ 757 (omgerekend bijna € 900) per persoon uit aan kosten zoals vervoer, accommodatie, eten en drinken.
Oasis reunion tour to boost London’s economy by £426m https://t.co/sXNHuZdKoS
— City A.M. (@CityAM) May 22, 2025
De totale economische impuls wordt geschat op meer dan € 1,2 miljard. Ter illustratie: Barclays heeft het onderzoek de titel Wonderwallet gegeven – een knipoog naar het Oasis-nummer Wonderwall – vanwege de enorme bestedingen die de tour teweeg zal brengen. De impact overstijgt zelfs die van andere grote tours: zo wordt de economische bijdrage van Taylor Swifts Eras Tour in 2024, met vijftien shows in het VK, geschat op € 1,18 miljard. Daarmee wordt Oasis op dit vlak nu al als grotere aanjager van bestedingen gezien.
Ook omliggende economieën profiteren
De precieze invulling van de tournee is nog onderwerp van speculatie, want officieel hebben de broers Gallagher de reünie nog niet bevestigd. Toch zijn er sterke aanwijzingen dat de oorspronkelijke bandleden hun verschillen opzijzetten voor deze spectaculaire comeback. Voor veel fans is het een droom die uitkomt, aangezien Oasis sinds hun breuk in 2009 niet meer samen op het podium heeft gestaan.
Naast de optredens zelf, verwacht Barclays dat de omliggende economieën rondom de concertlocaties aanzienlijk zullen profiteren. Hotels, restaurants, vervoersbedrijven en retailzaken kunnen rekenen op verhoogde omzetten. Het onderzoek wijst ook uit dat fans niet zelden meerdere concerten willen bijwonen, wat de economische impact nog verder vergroot.