Het nieuws over de beschadiging van een schilderij van Mark Rothko in Rotterdam is wereldwijd opgepikt, met berichtgeving van onder meer de BBC en CNN. Een kind bracht schade toe aan het schilderij Grey, orange on maroon, no. 8, met een geschatte waarde van € 50 miljoen. Het incident vond plaats in het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen en roept internationaal discussie op over het al dan niet meenemen van jonge kinderen naar musea.
Kind bekrast schilderij van € 50 miljoen in Rotterdam
Volgens het museum ontstonden de ‘oppervlakkige beschadigingen’ doordat een peuter in een onbewaakt moment krassen maakte in de ongeverniste verflaag aan de onderzijde van het werk. Boijmans bevestigt dat het schilderij is beschadigd, maar doet verder weinig uitspraken over de situatie. Momenteel wordt in overleg met restauratie-experts onderzocht hoe het kunstwerk kan worden hersteld. Het museum verwacht dat het schilderij in de toekomst weer getoond kan worden.
Van de BBC tot CNN. Het nieuws over de beschadigde Rothko in Rotterdam gaat de wereld over. Een peuter die een schilderij van wel 50 miljoen euro bekrast – het is de nachtmerrie van iedere ouder. En het herstellen van een Rothko blijkt niet zo makkelijk.https://t.co/nom2BbdFdd
— AD.nl (@ADnl) April 30, 2025
De restauratie belooft echter een uitdaging te worden. Volgens Sophie McAloone van de Britse Fine Art Restoration Company zijn Rothko’s schilderijen bijzonder kwetsbaar vanwege het gebruik van moderne materialen, het ontbreken van een beschermende laklaag en de egale kleurvlakken die schade extra zichtbaar maken. „Zelfs de kleinste kras kan de esthetische ervaring aantasten,” stelt McAloone in gesprek met de BBC.
Complex werk
Ook restauratie-expert Jonny Helm wijst op de complexiteit van het werk. Rothko gebruikte een eigenzinnig mengsel van pigmenten, harsen en lijmen, wat herstel lastig maakt. Hij herinnert aan een soortgelijk incident in 2012, toen het werk Black on Maroon in Tate Modern doelbewust werd beschadigd. Dat herstel duurde anderhalf jaar en kostte circa £ 200.000.
Internationale media besteden daarnaast aandacht aan de locatie van het incident: het Depot in Rotterdam, een innovatieve bewaarplaats die deels ook dienstdoet als tentoonstellingsruimte. Deze opzet, waarbij kunstwerken zichtbaar zijn voor het publiek buiten een traditionele museumsetting, roept vragen op over de veiligheid van topstukken. In het Verenigd Koninkrijk zijn vergelijkbare plannen in ontwikkeling, wat leidt tot hernieuwde aandacht voor dit model.