U zou misschien verwachten dat u tegen betaling van $ 4 miljoen zo snel mogelijk van een nieuwe auto wordt voorzien, maar als het aan Pagani ligt is niets minder waar. De Italiaanse autofabrikant zorgt er namelijk voor dat zijn kopers opmerkelijk veel geduld moeten opbrengen na het aanschaffen van een kersverse bolide. Hoewel de productie van de gemiddelde sportauto Pagani minder dan een jaar tijd kost, worden klanten geconfronteerd met hele lange wachtlijsten. Sterker nog, als u een fabrieksnieuwe Pagani wilt kopen, dient u meerdere jaren op uw rijdende pronkstuk te wachten. Zo houdt het automerk zijn hoogwaardigheid en exclusiviteit in stand, net zoals Rolex dat in de horlogewereld met behulp van wachtlijsten weet te realiseren.

Lange wachtlijsten bij Pagani: droomauto staat niet de volgende dag op de oprit

Er komt veel bij kijken om onderdeel te worden van de kleine klantenkring van automerk Pagani. Het Italiaanse bedrijf doet er immers alles aan om exclusiviteit uit te stralen. Ten eerste is dat merkbaar in de prijzen waarvoor alle modellen van Pagani in de etalage verschijnen. Zelfs de minst kostbare bolides van de autofabrikant worden van de hand gedaan voor meerdere miljoenen. Denk aan een vanafprijs van meer dan 2 miljoen dollar, terwijl de meest imponerende exemplaren al snel voorbij de 5 miljoen dollar kruipen. Tja, met zulke prijzen is het voor autoliefhebbers beslist niet gemakkelijk om zomaar bij de Pagani-club te horen. Los van de riante vraagprijzen, blijkt Pagani evengoed jarenlange wachtlijsten te gebruiken om zijn exclusiviteit te onderstrepen. Zelfs als u dus meerdere miljoenen hebt afgetikt voor uw absolute droomauto, zal de machine niet de volgende dag al op de oprit staan.

Auto van Pagani, een merk dat werkt met wachtlijsten

Bron: Pagani

“Ons merk staat u immers niet zomaar toe om klant te worden”

De gemiddelde productietijd van een Pagani is tussen de negen en tien maanden, maar kopers blijken aanzienlijk langer in de wacht te worden gezet door het Italiaanse automerk. “Ons merk staat u immers niet zomaar toe om klant te worden”, aldus Horacio Pagani, de oprichter van het bedrijf. “Als iemand een auto koopt en deze één of twee jaar na ontvangst alweer doorverkoopt, wordt diegene op een zwarte lijst gezet”. De wachtlijsten heeft Pagani dus in het leven geroepen om de loyaliteit en betrouwbaarheid van de klant te testen. ‘Kopen in een opwelling kan dus niet’, zo concludeert nieuwsplatform Supercar Blondie.  Tja, wie in een opwelling meerdere miljoenen uitgeeft aan een nieuw auto, heeft beslist te maken met serieuze problemen: luxeproblemen.

Goed, om te voorkomen dat (nieuwe) klanten hun exclusieve bolide direct na aanschaf te koop aanbieden op de secundaire markt, confronteert Pagani zijn kopers met wachtlijsten waar ze drie tot vier jaar lang op komen te staan. Om uzelf van een imposante vierwieler van het Italiaanse automerk te voorzien, hebt u naast een goed gevulde bankrekening een flinke portie geduld nodig. Misschien is het opbrengen van geduld nog wel het grootste probleem voor de kopers van de exclusieve autofabrikant. Na die lange periode van wachten kan als beloning optimaal worden genoten van alle pracht en praal die menig Pagani te bieden heeft: verfijning tot het maximum. Enkele jaren en meerdere miljoenen verder en u kunt uzelf daadwerkelijk onderdeel van de Pagani-klantenkring noemen.

Niet alleen exclusieve automerken zetten klanten in de wacht voordat ze hun producten kunnen kopen. Ook horlogemerk Rolex blijkt met lange wachtlijsten te werken.