Michael O’Leary, CEO van Ryanair, heeft zich verzekerd van een uitzonderlijke bonusconstructie die hem potentieel ruim € 100 miljoen kan opleveren. De reden? Het aandeel van Ryanair noteerde onlangs voor de 28e opeenvolgende dag boven de grens van € 21 – een belangrijke drempel in zijn langetermijnbonusplan. De premie werd jaren geleden goedgekeurd door het bestuur van Ryanair en is pas te verzilveren als O’Leary tot minstens 2028 aanblijft als CEO. De regeling biedt hem de mogelijkheid om 10 miljoen aandelen te kopen tegen een vooraf bepaalde prijs van 11,12 euro per stuk. Gezien de huidige beurskoers van circa € 23, zou dat een papieren meerwaarde van ruim € 100 miljoen opleveren.

Ryanair-CEO Michael O’Leary strijkt ruim € 100 miljoen een bonussen op

Toch is die schijnbaar astronomische bonus van € 111 miljoen volgens financieel econoom Tom Simonts (KBC) minder exuberant dan hij lijkt. “Het gaat om aandelenopties, geen directe cashbonus. Als de koers tegen 2029 onder de aankoopprijs zakt, levert het hem uiteindelijk niets op.” Volgens Simonts is het vooral een voorbeeld van prestatiegerichte langetermijnverloning. “Eigenlijk moet u deze beloning bekijken over een periode van twintig jaar. O’Leary heeft Ryanair uitgebouwd tot een dominante speler binnen Europa, met jaarlijks meer dan 200 miljoen passagiers.”

Hoewel het bedrag uitzonderlijk hoog is, is het niet uniek binnen de internationale bedrijfswereld. Zo verwijst Simonts naar vergelijkbare regelingen, zoals de bekende aandelenbonus van Elon Musk bij Tesla. Zelfs binnen Europa zijn er precedentgevallen: Ilham Kadri ontving bijvoorbeeld een directe cashbonus van € 12 miljoen voor haar rol in de herstructurering van Solvay – relatief gezien een nog grotere bonus, stelt Simonts.

Kritiek op beloningsstructuur

Tegelijkertijd klinkt er kritiek op het feit dat de bonus aan de aandelenkoers is gekoppeld. Aandeelhouders vrezen dat deze koers kunstmatig hoog wordt gehouden door bijvoorbeeld aandeleninkopen. Simonts erkent die bezorgdheid, maar plaatst ook kanttekeningen: “Ryanair had een cashoverschot doordat Boeing leveringsproblemen kende. In zo’n situatie is een aandeleninkoop een logische keuze.”

De topman zelf lijkt de commotie te relativeren. “Ryanair heeft uitzonderlijke waarde geleverd aan aandeelhouders. Kijk naar het voetbal: Premier League-spelers verdienen jaarlijks tot € 25 miljoen Wij moeten blijven presteren tot 2028 voordat we iets ontvangen.”