Bentley staat al decennialang bekend om zijn luxe, klasse en vakmanschap. Maar zelfs binnen het toch al exclusieve aanbod van het Britse merk zijn er modellen die er écht uitspringen. Een goed voorbeeld is de Bentley Continental SC (Sedanca Coupé), een zeldzame en opvallende verschijning gebaseerd op de Bentley Continental T uit de jaren negentig. Eén model van zo’n Bentley gaat nu naar de veiling.

Zeldzame Bentley, ooit de duurste auto ter wereld, gaat naar de veiling en moet tonnen opleveren

De Continental R was al een indrukwekkende coupé, maar de Continental T ging daar nog eens overheen. Dit model kreeg een kortere wielbasis van 10 centimeter, bredere wielkasten en een flinke vermogensboost. De 6,75-liter V8 met turbo leverde maar liefst 426 pk en een indrukwekkend koppel van 875 Nm. Het resultaat? Een sportiever en agressiever karakter, zonder concessies te doen aan het traditionele Bentley-comfort.

De SC is een zeldzame afgeleide van deze toch al unieke Continental T. Er werden slechts 79 exemplaren gebouwd, waarvan 48 met het stuur aan de linkerzijde. Daarmee is de SC zeldzamer dan veel iconische Ferrari-modellen zoals de F40, F50 of Enzo. Het meest onderscheidende kenmerk? Het afneembare glazen dak boven de voorstoelen. Deze twee panelen kunnen worden opgeborgen in de kofferbak, waardoor er een soort targa-gevoel ontstaat. Opvallend: het dak boven de achterstoelen blijft altijd gesloten, wat de auto een opvallende zijaanblik geeft in open toestand.

Het interieur van de Bentley die naar de veiling gaat

Bron: RM Sotheby’s

Nieuwprijs van ruim een half miljoen

Ondanks zijn lengte van 5,24 meter en een leeggewicht van 2.450 kilo, werd de Continental T in de Verenigde Staten destijds als een ‘subcompact car’ geclassificeerd – niet vanwege het formaat, maar door de beperkte binnenruimte, met name achterin. De kortere wielbasis leverde dan ook vooral voordelen voor de bestuurder en bijrijder.

De Bentley Continental SC was bovendien geen koopje. Nieuwprijs, omgerekend naar vandaag, lag rond de € 525.000. Daarmee was het destijds de duurste productieauto ter wereld. De meeste SC’s zijn gebouwd in 1999, maar dit specifieke exemplaar stamt uit 2000 en werd geleverd aan de Amerikaanse zakenman Morton Topfer, voormalig topman bij Dell en Motorola. Deze maand wordt zijn SC geveild bij RM Sotheby’s. De verwachte opbrengst van de veiling ligt tussen de $ 225.000 en $  275.000 (ongeveer € 200.000 tot € 240.000). Ter vergelijking: een reguliere Bentley Continental R is tegenwoordig verkrijgbaar vanaf zo’n € 45.000.