Koning Willem-Alexander verplaatst zich doorgaans niet te paard of in een gouden koets, maar in een moderne en uiterst verfijnde en nieuwe Audi A8 L 60 TFSI e. Deze plug-in hybride limousine is echter verre van standaard. De auto is speciaal aangepast voor comfort, veiligheid en discretie, geheel afgestemd op de behoeften van het Nederlandse staatshoofd, koning Willem-Alexander.
Nieuwe auto/limousine voor koning Willem-Alexander
De basis van deze koninklijke dienstauto is de Audi A8 L, de verlengde versie van het topmodel uit Ingolstadt. In het geval van de koning is de auto nóg langer gemaakt dan de reguliere ‘L’-uitvoering. Tussen de voor- en achterdeuren is extra carrosserielengte toegevoegd, wat resulteert in aanzienlijk meer beenruimte voor de passagier achterin. Deze verlenging wordt uitgevoerd door gespecialiseerde bedrijven, vermoedelijk in Duitsland. Voorheen nam het Nederlandse RemetzCar dergelijke ombouwprojecten voor zijn rekening. Wat direct opvalt aan de auto van de koning is het kenteken: AA-86. Dit is geen willekeurig gekozen nummer, maar een persoonsgebonden kenteken dat toebehoort aan het Koninklijk Huis. Mocht de koning ooit overstappen naar een andere auto, dan verhuist het kenteken mee.

Bron: Audi
De Audi A8 van koning Willem-Alexander is bovendien zwaar bepantserd. De aanpassingen zijn aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar, maar het voertuig is voorzien van kogelwerende platen, een explosiebestendige bodem en runflat-banden die blijven functioneren bij een lek. Deze beveiligingsmaatregelen voegen tot wel 1.000 kilo toe aan het gewicht van de auto.
Lees ook: Dit bedrag strijkt een beveiliger van Koning Willem-Alexander maandelijks op
Prijskaartje van ruim € 800.000
Ondanks deze versterkingen blijft de Audi krachtig en vlot. De plug-in hybride aandrijflijn combineert een benzinemotor met elektromotor en levert samen 449 pk en 700 Nm aan koppel. De standaardversie accelereert in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De bepantserde uitvoering is iets trager, maar nog altijd indrukwekkend snel voor een voertuig van dit formaat en gewicht.
Opvallend is ook de keuze voor een plug-in hybride. Daarmee laat het Koninklijk Huis zien oog te hebben voor duurzaamheid. Hoewel het theoretische verbruik rond 1 op 50 ligt, zal dat in de praktijk, zeker met bepantsering, aanzienlijk hoger zijn. De kosten? Een reguliere Audi A8 L 60 TFSI e kost rond de € 130.000. Met alle aanpassingen loopt de prijs op tot een geschatte € 700.000 tot € 900.000.