De internationale markt voor luxeproducten maakt zich op voor de grootste krimp sinds de financiële crisis van 2008. Volgens een recent rapport van Bain & Company en brancheorganisatie Altagamma zal de luxesector in 2025 een terugval ervaren van 2% tot 5%. De voornaamste oorzaken: economische onzekerheid, geopolitieke spanningen en veranderende consumententrends.

Luxesector nadert grootste terugval in vijftien jaar

Waar de markt voor persoonlijke luxeartikelen zich na de coronapandemie snel herstelde, viel de groei in 2024 stil, blijkt uit het rapport. De marktwaarde daalde met 1% naar € 364 miljard. Bain schetst drie mogelijke scenario’s voor het komende jaar. In het basisscenario – een aanhoudende neergang – krimpt de markt met 2% tot 5%. Een gematigder scenario, waarin herstel zich nog binnen het jaar aandient, houdt rekening met een vlakke groei tussen -2% en +2%. In het somberste vooruitzicht – een langdurige vraaguitval – zou de sector met 5% tot 9% kunnen krimpen.

Een opvallende verschuiving komt vanuit jongere generaties, met name generatie Z. Deze groep hecht meer waarde aan duurzaamheid en beleving dan aan bezit, en stelt daarmee de traditionele definitie van luxe ter discussie. Tegelijkertijd heeft de sector moeite om zijn creatieve aantrekkingskracht vast te houden. Ontwerperswisselingen, afgenomen innovatiekracht en logistieke uitdagingen zetten de keten verder onder druk.

Beleving wint terrein van bezit

Binnen de luxesector doen ervaringsgerichte segmenten het aanzienlijk beter dan materiële producten. De luxe hospitalitysector zag in het eerste kwartaal van 2025 een stijgende hotelbezetting en langere verblijven. Ook cruises, privéjets en jachten profiteren van een groeiende vraag naar gepersonaliseerde diensten.

In fysieke luxe is het beeld gemengd. Terwijl de markt voor luxe auto’s vooral op het hoogste segment blijft draaien, blijft het middensegment achter. Wijnen, sterke dranken en kunst laten wisselende resultaten zien. De markt voor exclusieve interieurs blijft stabiel, mede door vraag vanuit de hospitality- en woningbouwsector.

Sterke regionale en concurrentiële verschillen

Opvallend is de toenemende kloof tussen topmerken en kleinere spelers. In het eerste kwartaal van 2025 was het verschil in omzetgroei tussen de best en minst presterende merken anderhalf keer groter dan vorig jaar. Tegelijkertijd nemen de regionale verschillen toe. In de Verenigde Staten beïnvloedt protectionistisch beleid het consumentenvertrouwen. In China vlakt de groei in het middensegment af, terwijl het topsegment veerkrachtig blijft. De sterkste groei komt uit opkomende markten zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Mexico en Indonesië, waar binnenlandse bestedingen en toerisme toenemen.

Volgens Bain-partner Michelle Paratore blijft luxe aantrekkelijk, mits merken blijven aansluiten op veranderende consumentwaarden: “De behoefte aan beloning, onderscheid en betekenisvolle momenten verdwijnt niet – zelfs niet in onzekere tijden.”

Uit een ander deze week verschenen rapport blijkt overigens dat er dit jaar een recordaantal miljonairs zullen verhuizen.

De luxe sector stevent af op de grootste terugval in vijftien jaar

Bron: Jacob Vizek