De Mercedes-AMG One geldt als een van de meest ambitieuze en technisch complexe hypercars ooit gebouwd. De ontwikkeling was echter allesbehalve eenvoudig. Hoewel het concept al in 2017 werd onthuld, startte de productie pas in juni 2022. De eerste klanten ontvingen hun auto begin 2023. De grootste uitdaging? Het geschikt maken van een Formule 1-motor voor gebruik op de openbare weg. Zelfs de CEO van Mercedes gaf toe dat het besluit om dit project goed te keuren achteraf “een dronken idee” leek. Tot overmaat van ramp wordt de spectaculaire wagen nu ook nog eens massaal teruggeroepen, volgens Mercedes vanwege potentieel brandgevaar.

Mercedes roept alle exemplaren van de AMG One terug vanwege brandgevaar

De huidige terugroepactie heeft dus niets te maken met die befaamde 1.6-liter V6 turbomotor afkomstig uit Lewis Hamiltons F1-wagen. In plaats daarvan draait het om een technisch probleem met het hydraulisch systeem van de actieve achterspoiler. De Duitse verkeersautoriteit Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) roept Mercedes-AMG op tot actie om een mogelijk veiligheidsrisico te verhelpen.

Wat is er precies aan de hand? Bij maximaal 219 voertuigen – bijna 80% van de totale oplage van 275 exemplaren – ontbreekt mogelijk een borgpen in de hydraulische leiding van de achtervleugel. Als deze pin ontbreekt of niet goed is bevestigd, kan hydraulische vloeistof lekken en, in het ergste geval, vlam vatten bij contact met hete onderdelen.

Hoewel er twee meldingen van brand zijn geweest met AMG One-modellen (één in het Verenigd Koninkrijk en recentelijk nog één in Duitsland), benadrukt de KBA dat deze incidenten niet rechtstreeks te linken zijn aan dit specifieke defect. Tot nu toe zijn er geen branden gemeld die het gevolg zijn van een ontbrekende borgpen.

Gebouwd tussen 12 december 2022 en 9 mei 2025

De terugroepactie betreft voertuigen die tussen 12 december 2022 en 9 mei 2025 zijn gebouwd. Ook voetballer Erling Haaland en Formule 1-coureur George Russell zullen hun exemplaar dus even moeten inleveren. Het inspecteren en indien nodig herstellen van de hydraulische verbinding duurt naar schatting ongeveer 90 minuten. In Duitsland worden 183 eigenaren verzocht contact op te nemen met Mercedes-AMG om een werkplaatsafspraak in te plannen.

De AMG One is een met de hand gebouwde hypercar die in beperkte oplage wordt geassembleerd in Coventry, Engeland, in samenwerking met engineeringpartner Multimatic. De auto combineert Formule 1-technologie met straatlegale prestaties – maar blijft daardoor ook gevoelig voor technische complexiteit.

Een exemplaar van de Mercedes AMG One

Bron: Mercedes-AMG