Hoewel Japanse automerken de sterkste wagens ter wereld weten te leveren, zakken de verkoopcijfers van dit soort fabrikanten massaal in. Ook het welbekende Nissan moet eraan geloven, waardoor het automerk gedwongen zijn glazen hoofdkantoor in Yokohama van de hand te doen. Naar verluidt kent dit indrukwekkende gebouw een waarde van maar liefst $ 700 miljoen, waarmee de financiële sores van het bedrijf enigszins moeten worden opgelost. Toch zal het catastrofale verlies dat Nissan vorig jaar heeft geleden hierdoor slechts voor een zeer klein gedeelte worden gecompenseerd. Deze verliescijfers liegen er immers niet om en blijken meerdere miljarden te bedragen.

Nissan is gedwongen het hoofdkantoor van de hand te doen

Op de openbare weg worden de rijdende creaties van Nissan nog altijd veelvuldig gespot, maar het Japanse automerk lijkt desondanks te kampen met serieuze verliezen. Sterker nog, de laatste jaren kreeg het bedrijf aan de lopende band te maken met een tegenvallende afzet, wat catastrofale gevolgen met zich mee heeft gebracht. Het merk is daarom gedwongen om wanhopige, kostenbesparende maatregelen te treffen. Eén van de onderdelen van die maatregelen is het van de hand doen van het riante hoofdkantoor van Nissan. Dit glazen gebouw werd in 2009 al uit de grond gestampt, maar zal op korte termijn dus alweer in de etalage verschijnen. Naar verluidt mikt de Japanse automerk op een geldbedrag van om en nabij de 700 miljoen dollar door middel van de verkoop van het pand in Yokohama. De deadline voor deze verkoop zou in maart komend jaar liggen, wat de wanhoop van Nissan duidelijk onderstreept.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Cars (@cars)

Japans automerk past ‘sale and leaseback’-strategie toe

Het herstructureringsplan van Nissan bevat meer dan alleen de verkoop van het hoofdkantoor in Yokohama. Zo zal het Japanse merk evenzo maar liefst 7 van de 17 fabrieken sluiten en zullen zo’n 20.000 werknemers hun baan verliezen. Het is niet verwonderlijk dat door middel van deze maatregelen er een heleboel geld bespaard zal worden, maar het is nog maar de vraag of dat genoeg zal zijn. De verliezen van de wereldberoemde autofabrikant liegt er immers beslist niet om. Naar verluidt maakte het bedrijf binnen slechts één jaar tijd – het afgelopen jaar wel te verstaan – een verlies van om en nabij de $ 4,7 miljard. Naar verwachting zal het verlies ook dit jaar ongeveer hetzelfde geldbedrag bedragen, waardoor de rekeningen alsmaar blijven opstapelen bij Nissan. Vermoedelijk zal het verkopen van het hoofdkantoor dus niet genoeg centen in het laatje brengen, ook al zal de verkoopprijs honderden miljoenen bedragen. Bovendien zal Nissan na de verkoop te maken krijgen met heuse huurkosten. Het automerk verkoopt het hoofdkantoor namelijk wel, maar blijft nadien alsnog vanuit het imponerende gebouw opereren. Dit heet een ‘sale and leaseback’-strategie, iets wat eerder al door automerk McLaren werd gedaan.

Goed, de verkoop van het hoofdkantoor in Yokohama, is de grootste symbolische zet die Nissan doet in zijn strijd tegen faillissement. Het merk heeft zijn astronomische verliezen vooral te danken aan de afnemende afzet in landen als China en de Verenigde Staten. Ook het nieuws omtrent de importtarieven in de Verenigde Staten en de mislukte fusie met Honda hebben de autofabrikant flink de das om gedaan. Vergist u zich vooral niet, om het herstructureringsplan te realiseren, moet Nissan evenzo diep in de buidel tasten. Voordat de kostenbesparende maatregelen daadwerkelijk besparen, zal het verlies van het bedrijf dus alsmaar toenemen en toenemen.

In het verleden is Nissan overigens wel degelijk zeer succesvol geweest. Eén van de meest begeerde modellen van het automerk kon vorig jaar nog zo’n $ 1,1 miljoen opleveren op een veiling.

Het logo van Nissan, het automerk dat zijn hoofdkantoor moet verkopen

Bron: Ryno Marais