Terwijl de gemiddelde leeftijd van miljonairs richting de 60 jaar is, blijken de kopers van Ferrari over het algemeen aanzienlijk jonger te zijn. Nee, u hoeft inderdaad niet per se miljonair te zijn om een bolide van Ferrari aan te schaffen, maar logischer wijs dient u de schaapjes ruimschoots op het droge te hebben om een auto van meerdere tonnen aan te kunnen schaffen. Afijn, het klinkt dus een beetje ongeloofwaardig, maar het Italiaanse automerk heeft zelf aangegeven dat bijna de helft van de kopers over een leeftijd onder de 40 jaar beschikt. Anderhalf jaar geleden zou dat nog slechts 30 procent zijn geweest, wat de toenemende ambitie van jonge mensen om een Ferrari te kopen onderstreept.
Ferrari krijgt steeds vaker te maken met jonge kopers
Hoewel het bezitten van een Ferrari in een ver verleden enkel mogelijk was voor de allerrijksten ter wereld, blijkt dat men zich tegenwoordig massaal tegoed doet aan de pracht en praal van de Italiaanse autofabrikant. Zo werd reeds duidelijk dat een groot deel van de inwoners van Zwitserland in de rondte rijden met een vierwieler waarop het iconische paardje prijkt en ook in Nederland komen we de pijlsnelle bolides steeds meer tegen op de openbare weg. Bovendien schijnt de leeftijd waarop men een Ferrari koopt de laatste jaren steeds verder te dalen. Het mag duidelijk zijn dat Ferrari’s niet alleen bij vermogende gepensioneerden op de oprit staan, want de gemiddelde leeftijd van de klanten van het merk blijkt opmerkelijk laag te liggen. Volgens de CEO van Ferrari, Benedetto Vigna, is 40% van de nieuwe kopers jonger dan 40 jaar. Het merk werkt wegens de toenemende populariteit met wachtlijsten, waarop toekomstige klanten – afhankelijk van het automodel en eventuele aanpassingen – soms jarenlang staan. Sommige klanten komen dus op deze wachtlijst te staan wanneer ze de 40 nog niet gepasseerd zijn, maar bij het daadwerkelijk aanschaffen van hun bolide zijn ze die leeftijdsgrens al wel voorbij. In feite is dus bijna de helft van de nieuwe klanten van Ferrari niet ouder dan 40 jaar.
Goede klanten op leeftijd krijgen voorrang op de wachtlijst van Ferrari
Ferrari lijkt de dalende leeftijd van hun kopers niet per se te bevorderen. Als we de CEO van de autogigant moeten geloven, krijgen goede klanten op leeftijd een voorsprong op de wachtlijst, simpelweg omdat deze mensen eerder zullen sterven dan de jonge klanten. “Een goede klant van 78 jaar wilde bij ons een auto kopen en zei: ‘Ik kan geen twee jaar wachten'”, aldus Benedetto Vigna. Het Italiaanse automerk is dan dus niet te beroerd om de beste man eerder van een Ferrari te voorzien dan een nieuwe klant die jonger is dan 40 jaar. Zo zou de CEO recentelijk in contact zijn geweest met een nieuwe klant van 37 jaar, die aangaf vóór zijn 40e een Ferrari te willen ontvangen. “Ik vertelde hem dat hij zich geen zorgen moest maken en hij de auto op zijn 39e in ontvangst zal nemen”, aldus Vigna.
Vermoedelijk zal het aantal jonge kopers van Ferrari de komende tijd blijven toenemen. Het merk is immers druk bezig met de eerste volledig elektrische bolide, die op veel vlakken op de reeds uitgebrachte Purosangue zal lijken. Deze toekomstige vierwieler zal over een vraagprijs van ongeveer $ 250.000 beschikken, wat het model een goede instapper van Ferrari maakt, zo laat Robb Report weten. Bovendien zal de vraag naar een volledig elektrische Ferrari aanzienlijk lager zijn dan de vraag naar sportmodellen met dikke benzinemotoren onder de motorkap. De meeste mensen schaffen een dergelijke sportauto immers aan wegens het geluid van de hoogwaardige motor en agressieve uitlaten. De elektrische SUV zal dit niet kunnen bieden en door veel klanten daarom worden overgeslagen. Jonge mensen zullen zich echter met alle liefde willen wagen aan een elektrische Ferrari, zolang het paardje maar op de motorkap te zien is.