Heesen Yachts liet een tijd geleden al weten dat het gloednieuwe superjacht Project Agnetha in de loop van 2025 zou verschijnen. Eind maart was het eindelijk zover dat dit stijlvolle drijvertje daadwerkelijk te water werd gelaten. Zo moet het 55 meter lange schip de vermogende botenliefhebber op zijn wenken bedienen gedurende de zomer van dit jaar. Project Agnetha zit vol met nieuwe functies en ontwerpinnovaties, waarbij luxe en exclusiviteit centraal staan. Het is daarom niet verrassend dat de Nederlandse ontwikkelaar maar liefst € 56,9 miljoen voor dit imponerende superjacht vraagt. Om van de eindeloze pracht en praal van Project Agnetha te kunnen genieten, dient u dus uitermate diep in de buidel te tasten.
Heesen Yachts trekt de aandacht met superjacht Project Agnetha
Heesen Yachts, onlangs overgenomen door de Nederlandse miljardair Laurens Last, heeft reeds een aantal spectaculaire drijvertjes op de markt gebracht, waar de toekomstige Project Agnetha een mooie uitbreiding van is. Om dit indrukwekkende schip te realiseren ging Heesen Yachts een samenwerking aan met Omega Architects. Frank Laupman, de eigenaar van dit architectenbureau, heeft het elegante en gespierde profiel van dit superjacht ontworpen. De beste man heeft rekening gehouden met horizontale lijnen die de optische lengte van het jacht benadrukken. Als we Heesen Yachts moeten geloven, geven de op maat gemaakte platen en het getinte glas op het hoofd- en bovendek deze nieuwe creatie een ‘geheel nieuwe aantrekkingskracht’. Goed, hoe ze het ook willen noemen, Project Agnetha heeft in ieder geval een luxueus voorkomen en lijkt vanaf de zijkant vooral een beetje op een klein cruiseschip. “Dit gloednieuwe schip biedt onze klanten een unieke kans”, zo laat Ruud van der Stroom, de CCO van het jachtbedrijf, weten. “Project Agnetha is het enige stalen 55-meter jacht van Nederlandse makelij dat nog voor de komende zomer geleverd kan worden”. Vooral voor vermogenden die gedurende de winter hebben verzaakt om een nieuw drijvertje op de kop te tikken, zullen dus wel een stevig zakcentje willen betalen voor dit indrukwekkende schip.
Super-de-luxe interieur kan uitgebreid worden gepersonaliseerd
Het interieur van deze boot werd evenals het exterieur niet door Heesen Yachts zelf ontworpen. Voor dat klusje riep het Nederlandse bedrijf de hulp in van Luca Dini Design and Architecture. Deze samenwerking heeft geleid tot een super-de-luxe binnenzijde, die overigens op veel vlakken nog kan worden aangepast door de toekomstige eigenaar. Heesen Yachts laat namelijk weten dat het interieur uitgebreid gepersonaliseerd kan worden, zodat u de boot helemaal naar smaak kunt laten produceren. Ach, aanpassingen zijn als het aan ons ligt niet bepaald nodig, want aan pracht en praal is er op de standaard variant al genoeg. Zo beschikt Project Agnetha over een complete woonkamer, die rondom is voorzien van een prachtig uitzicht op zee. Aangrenzend treffen we een zeer royale eetruimte aan, waar overigens ook prima zakelijke meetings kunnen worden gehouden. Aan de achterzijde van dat vertrek is op zijn beurt een moderne badkamer geplaatst. In dit vertrek zijn kosten noch moeite gespaard gebleven, wat blijkt uit de marmeren wanden, stijlvolle wastafel en de gigantische inloopdouche. Deze sanitaire ruimte bevindt zich uiteraard naast de masterbedroom, zodat de term ‘en suite’ kan worden gebruikt. Nou, het mag duidelijk zijn dat u als eigenaar van het schip flink in de watten wordt gelegd. Het slaapvertrek is doorspekt met luxe en exclusiviteit, en biedt als klap op de vuurpijl toegang tot een saunaruimte en een zitvertrek met bar. Heesen Yachts heeft duidelijk zijn best gedaan op deze kersverse creatie.

Bron: Heesen Yachts
Afijn, deze eindeloze weelderigheid wordt door middel van een tweetal ijzersterke motoren voortgeduwd, waarbij een topsnelheid van een respectievelijke 15,5 knopen, ruim 27 kilometer per uur, kan worden bereikt. Vergis u niet, naast de aanschaf is het onderhouden en het laten varen van Project Agnetha ongelofelijk duur. Ach, daar zal de toekomstige eigenaar van het schip zich vermoedelijk niet zo druk om maken. Heesen Yachts vraagt immers een geldbedrag van maar liefst € 56,9 miljoen voor dit gloednieuwe drijvertje, wat de kosten voor de brandstof volledig in het niet doet vallen. Uiteraard is de aanschaf van Project Agnetha uitermate prijzig, maar in vergelijking met Sparta, die al eerder door Heesen Yachts werd uitgebracht, is dit slechts kleingeld.