De 910 van Porsche is sowieso al één van de meest begeerde wagens uit de geschiedenis van het Duitse automerk, laat staan het allereerste exemplaar van deze productielijn. De prachtige coupé is misschien gemaakt om indrukwekkende prestaties te realiseren op het circuit, maar de vierwieler is wel degelijk straatlegaal. Veel mensen zullen dit specifieke model vermoedelijk allang zijn vergeten, wat nogal onterecht is. Het sportieve pronkstuk, dat over chassisnummer 910-001 beschikt, wordt op dit moment aan de man gebracht door Bring a Trailer en moet een gigantisch geldbedrag in het laatje brengen. De vanafprijs die er gedurende de veiling voor deze Porsche 910 wordt gerekend, is maar liefst $ 1 miljoen.
Vergeten Porsche 910 staat momenteel te koop op een veiling
De Porsche 910 is één van de vergeten automodellen die enkel onder autoliefhebbers met veel kennis over wagens nog populair zijn. De stokoude racewagen werd in een ver verleden daadwerkelijk ingezet tijdens grote autoraces. Zo zou coureur Hans Hermann in 1967 maar liefst veer keer in de top 3 van diverse races zijn geëindigd. Enkele jaren later zou Rudi Lins enduranceraces met het allereerste exemplaar van de 910 hebben gereden. Lins wist met chassisnummer 910-001 zelfs eerste te worden in zijn klasse tijdens de 1.000 kilometer van Monza. Een indrukwekkende prestatie, maar hierna raakte de auto enigszins in de vergetelheid. Pas in 2000 kwam de Porsche 910 in aanmerking voor een drastische renovatie, waarbij de racestrepen opnieuw werden gespoten en het onderstel werd herbouwd. Vervolgens werd de wagen geïmporteerd naar de Verenigde Staten, alwaar het op verschillende grote evenementen verscheen. Dat exact deze Porsche 910 op dit moment onder de hamer gaat op een veiling van Bring a Trailer, is dus unieker dan u misschien zou denken.

Bron: Bring a Trailer
Klassieke racewagen met indrukwekkende vleugeldeuren
Goed, het is niet verwonderlijk dat de veiling van Bring a Trailer veelvuldig wordt bezocht door vermogende verzamelaars dankzij deze allereerste Porsche 910. De auto weet immers moeiteloos de aandacht te trekken door middel van zijn classicistische esthetiek. De sportauto’s die vandaag de dag worden gemaakt, kunnen bij lange na niet tippen aan het design van dit stokoude exemplaar. Op de neus van de bolide is het iconische logo van Porsche aangebracht, terwijl de merknaam van de Duitse autofabrikant ook nog met grote letters aan weerszijden op de vleugeldeuren is aangebracht. Ja, vleugeldeuren, niet alleen moderne Lamborghini’s hebben deze super-de-luxe voorziening, ook in 1967 gebouwde Porsches stelen daarmee de show. Afijn, overal op de auto zijn meerdere sponsorstickers aangebracht, precies zoals dat op een klassieke sportwagen hoort. Vermoedelijk zijn alle 28 exemplaren van de Porsche 910 van deze sportieve details voorzien, maar de allereerste variant zal het meeste waard zijn op de secundaire markt.

Bron: Bring a Trailer
Aan de binnenzijde is de Porsche 910 wel aanzienlijk minder luxe dan hedendaagse racewagens. Alles is zeer simplistisch en minimalistisch uitgevoerd, waardoor overbodig gewicht is weggelaten. Op het stuurwiel zijn bijvoorbeeld geen instellingsknoppen aangebracht, dat was in 1967 simpelweg niet van toepassing. Tegenwoordig zijn sportauto’s aan de binnenzijde doorspekt met knopjes, maar het ontbreken van deze voorzieningen maakt de Porsche 910 juist uitermate charmant. Daarom dient er een adembenemend geldbedrag op tafel te verschijnen voor dit Duitse pareltje. Op de veiling is er voor dit eerste exemplaar van de Porsche 910 een vanafprijs van maar liefst $ 1 miljoen ingesteld. Het hoogste bod dat er op dit moment is geplaatst bedraagt reeds een spectaculaire $ 1,5 miljoen. Tja, menig moderne Porsche kan daar qua waarde bij lange na niet aan tippen, maar voor deze vergeten sportwagen is dit wel degelijk een eerlijke prijs.
De legendarische Porsche 917K die vorig jaar onder de hamer ging, gaat qua marktwaarde moeiteloos een stapje verder dan de Porsche 910.