Een van de laatste Porsche 917-modellen die ooit heeft geracet op Le Mans, staat op het punt onder de hamer te verdwijnen. Het gaat om de 1981 Porsche 917K van Kremer Racing, die naar verwachting een opbrengst van maar liefst $ 5,4 miljoen zal genereren op de RM Sotheby’s Monaco veiling, gepland op 10 en 11 mei. De Porsche 917 is een van de meest dominante auto’s in de motorsport tijdens zijn tijdperk en tot de dag van vandaag een waardevol artefact in elke Porsche-collectie. Met zijn kracht en prestaties was de 917 een angstaanjagende verschijning op het circuit.
Porsche 917K speciaal ontwikkeld voor de World Sportscar Championship
In 1969 betrad Porsche het internationale racecircuit met de introductie van de legendarische Porsche 917. Deze bolide is speciaal ontwikkeld om de concurrentie aan te gaan in het prestigieuze World Sportscar Championship. Porsche had grootschalige ambities en bouwde aanvankelijk 25 exemplaren van de 917 voor homologatiedoeleinden. Het hart van deze racelegende was dan ook een krachtige 4,5-liter flat-12 motor, ontworpen om te voldoen aan de reglementen die een limiet stelden van 5,0 liter cilinderinhoud.
The final factory-blessed 917 built, and the last of the model to compete at the 24 Hours of Le Mans.
Constructed by Le Mans-winning team Kremer Racing with full co-operation from Porsche AG.
More info here: https://t.co/jpMBD7Ys7O#RMSothebys #RMMonaco #Porsche917 pic.twitter.com/YlUjZHP5WZ
— RM Sotheby’s (@rmsothebys) March 16, 2024
Door voortdurende ontwikkeling en innovatie slaagde Porsche erin de prestaties van de 917 door de seizoenen heen te verbeteren. Met de evolutie van de 917 kwamen verschillende varianten tot stand, waaronder de beroemde 917K, die bekend stond om zijn aerodynamische efficiëntie en succes op de circuits. Het hoogtepunt van de 917 kwam met de 917/30, speciaal ontworpen voor de Can-Am series, die een duizelingwekkende 1100 pk produceerde en daarmee een van de meest dominante auto’s ooit werd in de autosportgeschiedenis.
Laatste exemplaar die ooit heeft deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans
De 1981 Porsche 917K van Kremer Racing vertegenwoordigt een unieke kans voor verzamelaars en liefhebbers van historische raceauto’s. Dit specifieke chassisnummer, 917-K81 genaamd, is een van de laatste exemplaren van de legendarische 917-serie die ooit heeft deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans. Gebouwd door Kremer Racing, met volledige ondersteuning van Porsche, belichaamt deze 917K dan ook de ultieme evolutie van het model. Met zijn zeldzame combinatie van historische betekenis, technische excellentie en daarnaast ongeëvenaarde prestaties biedt deze auto een unieke kans voor degenen die streven naar het bezit van een waardevol stuk motorsportgeschiedenis.
De 1981-editie van de legendarische 24 uur van Le Mans zag de opmerkelijke verschijning van de Porsche 917-K81, ondersteund door Kremer Racing. Tijdens deze race demonstreerde de auto zijn potentieel met een veelbelovende prestatie, waarbij de coureurs Bob Wollek, Xavier Lapeyre en Guy Chasseuil de 917-K81 naar een veelbelovende negende positie wisten te brengen. Echter, na zeven uur racen moest de wagen helaas de strijd staken vanwege een botsing met een achterblijver, resulterend in olieverlies. Ondanks dit vroegtijdige einde aan zijn Le Mans-debuut, bleef de 917-K81 een indrukwekkend voorbeeld van Porsche’s race-erfgoed en de vastberadenheid van zijn teams.
De 1981 Porsche 917K van Kremer Racing zal worden geveild op de RM Sotheby’s Monaco veiling, gehouden op 10 en 11 mei. Deze legendarische raceauto wordt naar verwachting verkocht voor ongeveer $ 5,4 miljoen.