Iedere autoliefhebber weet dat het getal 1.000 wat betreft paardenkrachten iets symbolisch heeft. Alsof je vanaf die grens op heilige grond terechtkomt. Toen Bugatti de wereld kennis liet maken met de Veyron, was 1.000pk een ongekende prestatie. Inmiddels zijn er meer automerken die deze cijfers kunnen overleggen, maar dat maakt het idee niet minder speciaal. Deze Porsche 911 is wat ons betreft dan ook echt spectaculair te noemen, ook al zijn met ‘maar’ 1.050 paarden.
Foto: Autobedrijf Huisman.
Een Porsche 911 GT3 ‘Sport Classic’: die bestaat toch helemaal niet?
Menig Porsche-kenner zal beslist even gefronst hebben bij het zien van deze foto’s. Logisch ook. Op de bips van de 911 lezen we namelijk de woorden ‘Sport Classic‘ – terwijl dit beslist geen Sport Classic is. Het model werd in 2009 gebouwd door Porsche, op basis van de 997 Carrera S. Er werden 250 exemplaren gemaakt, welke allen enkele cosmetische aanpassingen kregen. Eén van de kenmerken die de Sport Classic bezit en deze auto overduidelijk niet heeft, is een dubbele uitlaat (eentje links, eentje rechts). In dit geval zien we een dubbele pijp in het midden – hier is dus meer aan de hand.
Foto: Autobedrijf Huisman.
Om jullie nog even verder uit die droom te helpen: de Porsche 911 Sport Classic heeft overigens ‘maar’ 402pk, dus daarin verschillen deze bolides ook al met elkaar. Wat is er dan precies aan de hand met de krachtpatser die we hier zien? Het betreft hier een Porsche 911 GT3 9ff GTurbo1000. Juist, een hele mond vol, maar de essentie is duidelijk. We hebben hier te maken met een 911 GT3 die door tuner 9ff nog eens even flink onder handen is genomen.
Foto: Autobedrijf Huisman.
Een bijzondere Porsche 911 GT3 met een ongekende hoeveelheid power
Zoals we dus al aangaven is dit een GT3 met het exterieur van een Sport Classic. De geïntegreerde spoiler aan de achterzijde, de zwarte velgen, de zwarte lijsten om de koplamp: vrijwel alles komt overeen met de Sport Classic zoals Porsche die in 2009 ontwierp. Echter, het huzarenstukje van deze Porsche ligt toch echt achterin de bolide – goed afgeschermd van de buitenwereld.
Foto: Autobedrijf Huisman.
De krachtbron is een 4,0-liter zescilinder, standaard goed voor zo’n 415pk. Althans, zo was het toen deze auto de fabriek verliet. Daarna ging tuner 9ff ermee aan de slag. Er werden twee turbo’s toegevoegd – eerst luchtgekoeld, later watergekoeld – en de nodige andere aspecten van de motor werden vervangen en ‘geoptimaliseerd’. Door deze deskundige make-over is de motor nu in staat om 1.050pk en 1.100Nm aan koppel te leveren. Mocht dat teveel zijn, dan kun je er ook voor kiezen om het vermogen ietwat terug te schroeven naar 800pk.
Foto: Autobedrijf Huisman.
Er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die het niet eens zijn met de switch naar het Sport Classic uiterlijk. Desalniettemin is dit een zeer nette Porsche met slechts 31.785km op de teller. Tel daar bij op dat de vorige eigenaar het beestje ongelooflijk goed heeft onderhouden en je kunt stellen dat je hier beslist een zeer bijzondere Porsche ziet. Bovendien, met een prijskaartje van €199.888, kun je menig auto die het veelvoudige kost het nakijken geven. Ook wel leuk toch? Meer informatie en foto’s vind je hier.
Bron: Autobedrijf Huisman