Lamborghini is het nieuwe jaar met volle kracht ingeslagen. Het iconische merk uit Sant’Agata Bolognese heeft ondanks de wereldwijde crisis een recordbrekend eerste kwartaal geboekt. De Urus was het onbetwiste paradepaardje, gevold door de Huracán en Aventador

Beste eerste kwartaal sinds oprichting

De autofabrikant uit Sant’Agata Bolognese heeft onlangs aangekondigd dat het in de eerste drie maanden van 2021 in totaal 2.422 vierwielers heeft afgeleverd, wat de beste resultaten oplevert sinds de oprichting door Ferruccio Lamborghini in 1963.

Lamborghini-1

De verkopen van Lamborghini in het eerste kwartaal waren meer dan 25% hoger ten opzcihte van het jaar daarvoor en 22% hoger dan in het eerste kwartaal van 2019, dat nu op de tweede plaats staat van de beste kwartalen.

Lamborghini Urus, Huracán en Aventador

De Urus, die werd onthuld op 23 april 2021, was ongetwijfeld het populairste model van het merk (57,1% van de aankopen), met in totaal 1.382 verkochte exemplaren in het eerste kwartaal van 2021. De Urus SUV van Lamborghini blijft het populairste model van het merk, met in totaal 1.382 van januari tot maart.

De op een na hoogste verkoper was de Huracán (31,1%) met V-10-motor. In het eerste kwartaal vonden een 753 modellen van de 602 pk sterke supercar een eerste baasje. Lamborghini’s Aventador (11,8%) pakt de bronzen plak met in totaal 287 verkochte modellen. De 730 pk sterkte supercar heeft tot nu toe ongeveer bijna €100 miljoen opgebracht. In totaal komt dit neer op 2.422 auto’s.

Lamborghini Urus

Alle verkopen bij elkaar opgeteld, wijst het erop dat Lamborghini circa €480 miljoen te hebben verdiend met de verkoop, exclusief bijvoorbeeld allerlei optionele extra’s en aangepaste aanpassingen.

Lamborghini’s CEO Stephan Winkelmann zegt dat het merk blijft inspelen op de sterke marktvraag met een groeiende aantrekkingskracht ondanks de aanhoudende uitdagingen en onzekerheden van deze tijd.

Lamborghini-3

Lamborghini Aventador SVJ

“We hebben een zeer positieve vooruitzichten voor dit jaar, dankzij een orderbank die met 25 procent is gegroeid in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020 en al negen maanden productie beslaat”, aldus Winkelmann. “We zijn klaar om de nieuwe doelstellingen die we hebben gesteld na te streven en concreet te reageren, met belangrijke innovaties, op het moment van uitgebreide transformatie die de auto-industrie als geheel raakt.”