Tegenwoordig kan je op allerlei manieren brood op de plank krijgen. Iedere branche heeft echter z’n gebreken, maar er zijn een aantal banen die we zonder twijfel kunnen classificeren als droombaan. Steve Jenny kan daar als geen ander over meepraten. Deze Fransoos heeft 90% van alle Bugatti-modellen getest en er meer dan 350.000 kilometers mee afgesleten.

Hoe wordt je Bugatti-testrijder?

Een vacature voor Bugatti-testrijder is iets unieks waarbij ook geen opleiding voor is vereist, dus we kunnen wel zeggen dat Steve Jenny gewoon dom geluk heeft gehad. Nu heeft hij uiteraard wel een achtergrond in de autosport en op zijn CV prijken namen als Mahle en BBS.

In mei 2004 belt een vriend hem op en vertelt hem over auto’s op het privécircuit in Colmar die zo snel zijn als straaljagers. “Dat wekte mijn interesse en ik ben er gelijk overheen gereden. Het waren natuurlijk geen jets, het waren prototypes van de Bugatti Veyron”, herinnert Steve zich.

Steve Jenny begon met de Bugatti Veyron

“Op een vrijdag in juli kreeg ik ’s middags een telefoontje. Ze zeiden dat ik een baan had. Ik ben meteen naar Molsheim gereden en als een van de eerste medewerkers mijn contract getekend”, vertelt Steve. Hij zou verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van een proces dat ervoor zorgt dat elke Bugatti perfect werkt en aan dezelfde strikte criteria voldoet. Een hypersportwagen die sneller gaat dan 400 km/u en uitzinnige bedragen kost moet uiteraard ook naar behoren functioneren.

In 2005 begon Steve met zijn nieuwe functie met het testen van de Bugatti Veyron. Hij kon niet genieten van zijn eerste rit, aangezien hij plaatsnam naast een kwaliteitsingenieur en daardoor veelte zenuwachtig was.

Maar sindsdien wordt elke nieuwe Bugatti, zoals de Veyron en de Chiron, aan een uitvoerige praktijktest onderworpen door deze Fransoos. In een rit van circa vijf uur wordt ieder model blootgesteld aan tal van omstandigheden zodat de klant een perfect rijdende supercar in ontvangst kan nemen. Al met al wordt met Bugatti-voertuigen tussen de 350 en 750 kilometer gereden voor gedetailleerde tests, voordat ze worden verscheept.

“Je moet de auto met elke vezel van je lichaam voelen en zijn reacties correct interpreteren. Technische expertise is daarbij behulpzaam, maar ervaring staat voorop”

Om te beginnen kijkt Jenny in welke regio de auto wordt afgeleverd, gevolgd door de desbetreffende configuratie die de klant heeft gekozen. Vervolgens test de kwaliteitscontroleur alle elektrische functies van de auto, waarna vervolgens pas de W16-motor uit z’n slaap gewekt mag worden. Daarna volgt een van de vier gedefinieerde rijroutes: zomer, overgang, winter en analyse. “Het is als de Vier Jaargetijden van Antonio Vivaldi. Elke tour heeft zijn eigen speciale momenten, maar ze passen allemaal perfect bij elkaar”, legt hij uit.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Steve Jenny (@steve_jenny68)

Hij controleert hierbij of de supercar voldoet aan de hoge eisen, zoals rijgedrag, reactiesnelheid en dergelijke. De wagen wordt onderworpen aan snelheidstests van boven de 300 km/u waarbij er nauwlettend wordt gekeken naar de verschillende systemen, zoals de launch control en airbrake. Maar ook het wisselen van rijstrook op hoge snelheid en extreme remmanoeuvres tijdens 200 km/h maken onderdeel uit van de tamelijk lange testrit.

Na de eerste 300 kilometer wordt de olie ververst en krijgt de supercar nieuwe banden. Vervolgens wordt de wagen gedurende een uur nogmaals getest waarbij een afstand van minimaal 50 kilometer wordt afgelegd. Als er geen gebreken worden ondervonden, kan de Franse supercar eindelijk richting het adres van de nieuwe eigenaar.