Het Turkse Izmir is voor diverse schepen hun allerlaatste bestemming. Aan de haven van deze stad ligt de scheepssloperij Aliağa, het kerkhof van allerlei schepen, waaronder ook allerlei cruiseschepen. In 2020 zorgde deze verwerkingshaven voor een vloedgolf aan media-aandacht over de hele wereld toen beelden ontstonden van de plaats die werd gebruikt als kerkhof voor cruiseschepen.

Cruiseschip volledig ontmantelen kost duizenden werknemers ruim een jaar per schip

In de havenstad is een centrum voor de verwerking van schepen, waar oude vrachtschepen en containerschepen worden gestript voor onderdelen. Het staal- en metaalschroot dat loskomt wordt omgesmolten tot bouwmateriaal of verkocht aan autofabrikanten. Afhankelijk van de grootte van elk schip, heeft elk schip doorgaans een paar duizend werknemers nodig om te recyclen en het proces voor elk schip kan tot een jaar duren.

Volgens The Sun wordt eerst de kostbare navigatieapparatuur verwijderd en daarna al het meubilair inclusief bedden, vloeren en eventueel piano’s of andere vergelijkbare attributen. Emre Aras, een manager van de Aliaga-werf, vertelde dat cruiseschepen van The Sun het lastigste type schip zijn om te ontmantelen “omdat er honderden kamers aan boord zijn.”

Omdat de vloeren, trap leuningen enzovoorts allemaal met de hand moeten worden verwijderd, is er veel staf nodig om al het zaagwerk te verrichten, terwijl de massieve delen van de romp worden met enorme kranen weggebracht kunnen worden. Vóór corona was het gebruikelijk dat wanneer een schip gedateerd raakte, dat de curuiseschipmaatschappij ‘m door verkocht aan een kleinere exploitant, maar steeds vaker belanden ze op vaartuigkerkhoven, zoals deze in Turkije.

Doordat verscheidene overheiden ‘niet varen-beleid’ instelde en de cruise-industrie tot stilstand werd gebracht, waren diverseberijven genoodzaakt om hun vloot in te late krimpen. Kamil Onal, voorzitter van een vereniging van industriële scheepsrecycling, vertelde Reuters in 2020 dat “na de pandemie de cruiseschepen op een zeer significante manier van koers veranderden richting Aliaga.”e cruiseschiplijnen (zoals Carnival Cruises) er echter voor te kiezen enkele van hun slapende schepen te slopen.

Andere scheepsbegraafplaatsen

Er zijn echter andere scheepsbegraafplaatsen in de wereld, en niet allemaal hebben ze dezelfde milieu-, gezondheids- en veiligheidsnormen als Aliaga. In feite wordt 70 tot 80% van ‘s werelds buiten dienst gestelde schepen naar India, Bangladesh en Pakistan gestuurd om te worden gestript voor onderdelen.

Turkije en China hebben het andere grootste deel van de resterende markt in handen. Hoewel het duidelijk moet worden verbeterd voor zowel de scheepssloperijen als het milieu, is het slopen van schepen, stelt een rapport van de Europese Commissie, een belangrijke dienst die het hergebruik van waardevolle materialen mogelijk maakt.