Een paar terug introduceerde Hennessey, voluit Hennessey Performance Engeneering, hun meest krachtige hypercar, maar dat kunstje doen ze in 2023 dunnetjes over. Ze introduceren namelijk de Hennessey Venom F5 Revolution met krankzinnige specificaties, zoals 1.846 pk en zo’n 1.620 Nm aan koppel. “De krachtigste auto zonder elektromotor.”

Hennessey Venom F5 Revolution

De Venom F5 Revolution Coupé is de vooral op circuitgebruik gerichte variant van de Venom F5 die ook nog eens een lichter is dan het 1.385 kg zware origineel. Hoeveel de Venom F5 Revolution Coupé precies weegt, weigert Hennessey echter mede te delen, maar ze vertellen dat het in ieder geval minder is.

Hennessey Venom F5 Revolution-05

Deze nieuwe raceversie, die tevens straatlegaal is, van de Venom F5 is volledig opnieuw ontworpen om de belofte van de eigenaar van het bedrijf waar te maken. “De nieuwe Venom F5 Revolution Coupé is een toproofdier op een racecircuit – het is de krachtigste en diepgewortelde hypercar met pure verbranding ter wereld”, aldus John Hennessey, CEO en oprichter. “Gebaseerd op de Hennessey Venom F5 Coupé, onderscheidt de baangerichte Revolution-variant zich van zijn broer of zus door zijn volledig herwerkte aerodynamica, ophanging, motorkoeling en digitale telemetrie.”

Geïnspireerd door de luchtvaartindustrie

Een volledig koolstofvezel carrosserie zorgt voor verbeterde downforce en levert ook een bijdrage aan de behendigheid. Naast een nieuwe frontsplitter is de gehele achterdiffuser opnieuw ontworpen en om het exterieur compleet te maken, zit er een immense achterspoiler op die een neerwaartse druk van 400 kg genereert.

Aandrijflijn van de Amerikaanse hypercar

Door zich te laten inspireren door de luchtvaartindustrie heeft het Amerikaanse bedrijf het voor elkaar gekregen om nog meer power uit de V8-motor met dubbele turbo te halen. Hierdoor word de vergelijk ‘straaljager op wielen’ al gauw gemaakt. Ook het uiterlijk is gebaseerd op deze razendsnelle vluchttoestellen.

Hennessey Venom F5 Revolution-05

De Venom F5 Revolution van Hennessey wordt aangedreven door een 6.6-liter ‘Fury’ V8-motor met dubbele turbo, die alle kracht naar de achterwielen stuurt. Hoewel verbrandingsmotoren langzamerhand verdwijnt, lijkt Hennessey zich daar weinig van aan te trekken. De aandrijflijn zorgt voor een indrukwekkende acceleratietijd van

Om de straaljager op wielen tot stilstand te kunnen brengen zitten er remmen op die bestaan uit een combinatie van koolstofvezel en keramiek. Het dak van koolstofvezel hebben ze geleend van de McLaren P1, en de ophanging is geheel herzien en vernieuwd.

Maar naast de esthetiek en het krankzinnige vermogen heeft Hennessey nóg meer te bieden. Namelijk geluid. Vandaar ook dat de introductie van de De Hennessey Venom F5 Revolution gepaard ging met een video op YouTube, waar het autogeweld duidelijk waarneembaar is, zoals u kont horen in de bovenstaande video.

En voor we het vergeten moeten we het uiteraard over de prijs hebben. Zoals u waarschijnlijk al verwachtte is deze niet mals. Too say the least. Om de rechtmatige eigenaar te worden van één van de totaal 54 exemplaren – 24 versies van de coupé en 30 van de Spyder – moet u € 2.700.000 over hebben, zo’n € 600.000 meer dan de standaard F5 uit 2020. Als u het snel zegt valt het best mee, toch? Nee? Oké. Ieder geval, er zijn er nog een paar over.