Filmsterren, aristocraten, de koninklijke familie van Monaco, de sjah van Iran en F1-coureur Carlos Sainz Jr: ze hebben allemaal iets met elkaar in gemeen. Ze zijn namelijk allemaal in bezit van een Riva Aquarama, het onovertroffen vlaggenschip van het van oorsprong Italiaanse familiebedrijf. Riva staat symbool voor nostalgisch en nautisch vakmanschap en de Aquarama is wellicht de meest imposante boot ooit gemaakt.

Ontstaan van Riva

Hoewel de oprichter, Pietro Riva, oorspronkelijk een doorsnee visser was, maakte hij in 1842, na het oprichten van zijn gelijknamige botenbouwbedrijf, al gauw indruk met zijn boten vanwege de hoge kwaliteit van de afwerking. Na de Eerste Wereldoorlog veranderde Riva van koers. Serafino Riva, de kleinzoon van Pietro Riva, kwam aan het roer van het bedrijf te staan waarna Riva niet langer functionele schepen bouwde, maar startte met de productie van luxere, snelle speedboten.

769 gebouwde exemplaren van de Aquarama

Het boegbeeld van scheepswerf Riva is de ongetwijfeld de ‘Aquarama’. Deze klassieke, maar toch sportieve boot ging vanaf 1962 in productie en in 1996 werd de laatste in elkaar gezet, waarmee het totaal blijft steken op 769 gebouwde exemplaren. Vier generaties lang bleef Riva in handen van de familie, totdat Carlo Riva het bedrijf in 1969 besloot te verkopen aan het Amerikaanse Whittaker, een producent van fiberglas en kunststof. Hierna wisselde het bedrijf nog een aantal keren van eigenaar.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Riva Yacht Official (@rivayacht)

Overname door de Ferretti Group

Begin jaren 90′ werd Riva een onderdeel van de Vickers-groep, destijds eigenaar van onder andere Rolls-Royce, en in 2000 kaapte de Ferretti Group de merkrechten. Onder deze Italiaanse scheepswerf nam de populariteit weer drastisch toe.

Onlangs vond het 60-jarig jubileum van de Aquarama plaats en dat werd gevierd met een eerbetoon aan het legendarische vaartuig  in de vorm van een boek. In het boek omschrijft Alberto Galassi, CEO van Ferretti Group, de Aquarama als “een toonbeeld van stijl, elegante details en hoogwaardige constructie”

Foto: het boek ‘Riva Aquarama’, meer dan 200 illustraties.

“Voor mij is de Riva Aquarama gewoon een van de mooiste dingen die ik bezit. Het zal nooit uit de mode raken, want het is een kunstwerk gemaakt door een genie”, vervolgt Galassi. “Net als de werken die in de loop van de tijd en in ons geheugen blijven, verbaast het me elke keer omdat het bewijst dat het vakmanschap van de mens verbluffende meesterwerken kan voortbrengen die op hun beurt de esthetische ziel smeden van degenen die ze bewonderen.”

Lamborghini Riva Aquarama

Foto: Lamborghini Riva Aquarama

De strakke lijnen in combinatie met het mahoniehouten exterieur en krachtige motoren maken de boot al decennialang een felbegeerd eigendom voor rijken en beroemdheden. Het groeide uit tot een modern statussymbolen na de Tweede Wereldoorlog en vond z’n thuis in Monaco, waar de Riva’s bijdroegen bij aan de exclusieve allure van het dwergstaatje.

Speciale edities van de Aquarama

Vanwege de populariteit van de Aquarama zijn er verschillende speciale versies van gemaakt. Een goed voorbeeld hiervan is de Aquarama die in samenwerking met Lamborghini gebouwd is: de Riva Aquarama Lamborghini. Deze Aquarama werd in 1968 besteld door Ferruccio Lamborghini zelf, met als belangrijke aanpassing de twee Lamborghini V12-motoren achterin voor de aandrijving, met een gecombineerd vermogen van 700 pk.

Meer recenter werd ter gelegenheid van de 180e verjaardag van de Aquarama kondigde Riva een limited-edition versie aan van de Aquarama, de Riva Anniversario. Er zullen slechts 18 exemplaren worden gebouwd, één voor elke tien jaar dat het merk bestaat.
Tegenwoordig bouwt Riva veelal grote jachten, maar de Aquarama blijft de komende decennia haast gegarandeerd hun meest stijlvolle waterspeeltje voor de rijken.