Dragons’ Den werd voor het eerst uitgezonden in Japan, maar inmiddels is het een wereldwijd bekend format. Ook in Nederland. In de tv-show pitchen veelal jonge ondernemers hun ideeën om de ‘Dragons’ (lees: investeerder) te overtuigen om in hun start-up onderneming te investeren. Maar de investeerders hebben het niet altijd aan het rechte eind. Vraag dat maar aan Harry en Charlie Thuillier, oprichters van Oppo Brothers.

Oppo Ice Cream bij Dragons’ Den

De meest bekende varianten van het format zijn de Britse en Amerikaanse. In deze publicatie gaan we het over een jongeman hebben die zijn bedrijf/product in de eerstgenoemde variant heeft gepitcht. In 2015 kwamen Harry en Charlie Thuillier langs om de panelleden op een zelfverzekerde manier te vertellen over hun bedrijf, Oppo Ice Cream, een ijsmerk vol van smaak, maar laag in calorieën. Ofwel een gezonder alternatief voor traditioneel ijs.

Onlangs werd bekend dat ze niet op eigen initiatief deelnamen aan het televisieprogramma, maar dat ze benaderd werden door de BBC. “De BBC belde ons drie keer om naar Dragons’ Den te gaan, maar we weigerden elke keer. We waren niet geïnteresseerd, we hadden investeringen.” Toch besloten ze mee te doen. In een poging om een investering van £ 60.000, omgerekend € 67.887, binnen te halen in ruil voor een belang van 7% vertelden de oprichters over hun product en visie, maar deze viel helaas niet helemaal in de smaak bij de panelleden.

Sarah Willingham, horecaondernemer en voormalig Dragons Den’-panellid, zei afgeschrikt te zijn door wat ze omschreef als een ‘lichte nasmaak’ toen ze de Salted Caramel-smaak proefde. Twee andere leden gaven haar daarin gelijk. Ondanks dat de broers omschreven werden als “‘ongelooflijk investeerbare jongens” en dat ze op een positieve manier ‘behoorlijk geschokt’ waren over de algehele smaak, gooide de fout roet in het eten en gingen ze met een zure nasmaak en zonder opgehaald kapitaal huiswaarts.

Investeerders zoals Andy Murray en Richard Branson

De twee broers gingen niet bij de pakken neerzitten en probeerde het over een andere boeg te gooien. Na de afwijzing op nationale televisie bleven ze doorzetten en wendden zich uiteindelijk tot de website Seedrs, waarmee ze een reeks crowdfundingcampagnes opzetten. En dat mondde uit in een grandioos succes.

Inmiddels heeft het bedrijf meerdere prijzen geworden, waaronder Guardian’s Startup of the Year, en onder de circa 538 investeerders staan een aantal grote namen, zoals de Schotse proftennisser Andy Murray en de Amerikaanse miljardair Richard Branson. Ze hebben vestiging in heel het Verenigd Koninkrijk en hun producten zijn verkrijgbaar in meer dan 10.000 winkels verspreid over de hele wereld.

Hoewel ze in eerste intentie zijn afgewezen, vliegen de ijsbakken over de toonbank en volgens Express is het bedrijf zo’n £ 86 miljoen, omgerekend € 97,4 miljoen, waard.