BMW, een vooraanstaand automerk bekend om zijn innovatie en kwaliteit, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat naar zijn oprichting en de vroege jaren.
Oprichting en Vroege Jaren
In 1916 werd BMW opgericht door Karl Rapp en Gustav Otto. Het begon als een fabrikant van vliegtuigmotoren, maar tijdens de Eerste Wereldoorlog verschoof het zijn focus naar de productie van spoorremmen en inboordmotoren. In 1922 verhuisde het bedrijf naar een nieuwe locatie en begon het met een schone lei.
Doorbraak in Motorfietsen en Auto’s
In 1923 presenteerde BMW zijn allereerste motorfiets, de BMW R 32, het begin van een lange traditie van hoogwaardige motorfietsen die tot op de dag van vandaag voortduurt. In 1928 verwierf BMW Fahrzeugfabrik Eisenach, waarmee het zijn entree maakte in de autoproductie.

Bron: BMW Group
Transformatie en Groei
Tijdens het Nationaalsocialisme onderging BMW een transformatie van een bedrijf in mobiliteit naar een speler in de bewapeningsindustrie. Na de oorlog keerde het bedrijf terug naar de autoproductie en begon het gestaag te groeien. In 1961 brak BMW door met de “Nieuwe Klasse” tijdens de Frankfurt Motor Show, waarmee ze nieuwe normen vestigden op het gebied van design en prestaties.

In 1973 begon BMW met de oprichting van verkoopdochters over de hele wereld, met Frankrijk als het eerste land waar ze actief werden. Dit markeerde het begin van hun wereldwijde aanwezigheid en succesvolle uitbreiding. In 1994 opende BMW een productiefaciliteit in de Verenigde Staten, waarmee ze hun positie op de Amerikaanse markt versterkten.
Innovatie en Duurzaamheid
Gedurende de jaren heeft BMW zich altijd gericht op innovatie en technologische competentie. In 1985 richtten ze BMW Technik GmbH op als een denktank om ideeën en concepten voor toekomstige voertuigen te ontwikkelen. In 2013 introduceerden ze de BMW i3, hun eerste volledig elektrische productiemodel, als onderdeel van hun toewijding aan duurzame mobiliteit.

Toekomstgerichte Strategie
In 2016 introduceerde BMW Strategy NUMBER ONE > NEXT, een nieuwe strategische richting gericht op duurzame mobiliteit en technologische competentie, waarmee ze hun voortdurende vooruitgang en aanpassingsvermogen aan de veranderende marktbehoeften benadrukken.

De geschiedenis van BMW wordt gekenmerkt door belangrijke mijlpalen en successen. Van de vroege jaren in de vliegtuigmotorenindustrie tot de huidige positie als toonaangevend automerk, blijft BMW innoveren en streven naar uitmuntendheid. Met sterke aandacht voor duurzaamheid en technologie is BMW goed gepositioneerd voor de toekomst.