
Dubai werkt aan nieuwe luchthaven ter waarde van $ 33 miljard, moet 260 miljoen passagiers per jaar kunnen herbergen
Dubai International Airport barst uit zijn voegen, en dus gooit de regering het over een andere boeg
Dubai heeft een mogelijke uitbreiding van Al Maktoum-airport aangekondigd. Deze al bestaande luchthaven in de miljoenenstad, net buiten de stad en nu vooral in gebruik voor vrachtvluchten, moet de hoofdairport midden in de stad ontlasten, en uiteindelijk 260 miljoen passagiers per jaar kunnen herbergen. Met het project is omgerekend $ 33 miljard gemoeid, ongeveer € 35 miljard.
Dubai werkt aan revolutionaire uitbreiding van luchthaven
Het uitbreiden van Al Maktoum-airport heeft meerdere redenen voor de stad. De voornaamste reden is eigenlijk dat de ‘hoofdairport’, Dubai International Airport, uit zijn voegen aan het groeien is. Deze luchthaven ligt midden in Dubai tussen snelwegen en woonwijken, en heeft dus slechts selecte uitbreidingsmogelijkheden. Zo zijn er onder meer maar twee start- en landingsbanen, waardoor het de gehele dag erg druk is met vliegtuigen boven de stad. Jaarlijks vertrekken en landen er liefst 344.000 toestellen op de luchthaven, met in totaal 57 miljoen passagiers. Het is daarmee de op twee na drukste luchthaven ter wereld voor internationale passagiers.
Introducing our future home – Al Maktoum International Airport.
At five times the size of @DXB, Al Maktoum International Airport will be able to accommodate 260 million passengers per year, with five parallel runways and 400 aircraft gates.
Thanks to the visionary leadership of… pic.twitter.com/alW2PkoNk4
— Emirates (@emirates) April 28, 2024
Dat heeft mede te maken met de nog altijd gierende populariteit van Dubai. Iedereen wil de surrealistische stad toch eens met eigen ogen zien, en daarnaast is Dubai een absoluut rijkenoord. Daarbij komt ook kijken dat de geografische ligging van Dubai erg gunstig is. Veel mensen die vanuit de Verenigde Staten en Europa naar het Oosten vliegen, maken een overstap in de stad, en vice versa. Tevens heeft luchtvaartmaatschappij Emirates, dat de thuisbasis in Dubai heeft en hofleverancier is van het vliegveld, enorm veel bestemmingen over de hele wereld.
Kortom: Dubai International Airport barst uit zijn voegen. En dus wil de regering van de Verenigde Arabische Emiraten het over een andere boeg gooien, en wel door Al Maktoum-airport, het tweede luchthaven van de stad, maximaal uit te breiden.
Project van $ 33 miljard
Al Maktoum-airport ligt midden in de woestijn zo’n 40 minuten buiten de stad Dubai, en ligt ook op een gunstige voor de andere grote stad Abu Dhabi. Momenteel wordt dit vliegveld vooral gebruikt voor vrachtvluchten, maar daar kan op korte termijn wel eens verandering in komen.
Ook op Al Maktoum zijn slechts twee landingsbanen, maar daar moeten er nog eens drie bijkomen. De airport, die naar een grootte van 70 vierkante kilometer uitgebreid moet worden, zal verder worden aangekleed met witte “woestijntenten” en veel waterpartijen. De verwachting is dat er vierhonderd gates nodig zijn. Als het project af is, moet er plaats zijn voor zeker 260 miljoen passagiers per jaar, waarmee Al Maktoum vijf keer zo groot wordt als Dubai International Airport. Het project moet in totaal zo’n $ 33 miljard, ongeveer € 35 miljard, kosten. De emir van Dubai, Mohammed bin Rashid, wil dat de verhuizing al binnen tien jaar plaatsvindt.
Bovendien denkt de emir dat de vraag naar woningen in het gebied drastisch zal toenemen als de massale uitbreiding van het vliegveld er echt zal komen. Hij verwacht dat er maar liefst één miljoen mensen naar het gebied zouden willen verhuizen.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.