
Ontwerper van Koenigsegg en de Bugatti Chiron lanceert zijn eigen futuristische supercar: de Nilu V12
Handgeschakeld, 1.070 pk én een topsnelheid van 400 kilometer per uur
De beroemde autodesigner Sasha Selipanov, bekend van zijn bijdragen aan de Bugatti Chiron en Koenigsegg Gemera, heeft zijn nieuwste, eigen meesterwerk onthuld: de Nilu. Nadat hij zijn carrière bij Volkswagen Group en Koenigsegg heeft doorgebracht, heeft Selipanov nu zijn eigen hypercar-merk, Nilu27, opgericht samen met zijn vrouw Inna. De Nilu is het eerste model van het merk en belooft een onmiskenbare indruk te maken, als u tenminste een passie heeft voor exclusieve, 6,5-liter V-12 aangedreven voertuigen die iets van een klassiek Le Mans-racewagen uitstralen.
Ontwerper van Koenigsegg en de Bugatti Chiron lanceert zijn eigen hypercar, de Nilu V12
De Nilu, wat staat voor Nica en Lucia, de dochters van Selipanov, is ontworpen om een pure rijervaring te bieden, waarbij moderne gemakken zoals digitale schermen en een overvloed aan comfortfuncties worden vermeden. Het ontwerp kenmerkt zich door een op maat gemaakte koolstofvezel monocoque passagierscel en buisvormige aluminium subframes, die de toegang tot belangrijke componenten van de aandrijflijn vergemakkelijken en de koeling verbeteren. Het lijkt erop dat Selipanov op zoek is naar een nostalgische rit, met een motor die volgens de plannen meer dan 1.000 pk moet leveren, en een karakteristiek geluid moet produceren dat doet denken aan oudere Formule 1-motoren. Hij is bovendien ook nog eens handgeschakeld.
Onder de motorkap bevindt zich een 6,5-liter V-12 motor, ontwikkeld door de Nieuw-Zeelandse Hartley Engines. Deze motor is ingenieus gepositioneerd met het uitlaatsysteem bovenop tussen de cilinderbanken, wat niet alleen de motor compacter maakt, maar ook een visueel opvallend 12-in-1 uitlaatspruitstuk creëert, dat de voormalig Koenigsegg en Bugatti Chiron-ontwerper de “Snake Pit” noemt. Hiermee kan liefst 1.070 pk een topsnelheid van 400 kilometer per uur worden bereikt. Uiteraard zal de motor de aandacht trekken, mocht u het nog niet doorhebben.
Toegang tot de cabine van de Nilu gebeurt via vleugeldeuren, en binnenin vinden we twee laag gemonteerde sportstoelen en een H-patroon pook met een zichtbaar mechanisme. De binnenkant is een ode aan de eenvoud, met traditionele wijzerplaten en gefreesde bedieningselementen, en een stuurwiel dat volledig ontdaan is van knoppen en andere afleidingen. Het lijkt erop dat Selipanov niet alleen een auto ontwerpt, maar een rituele ervaring aanbiedt, zonder moderne afleidingen.
Privéshow
De Nilu zal op 15 augustus een privéshow krijgen voor potentiële kopers in Los Angeles, en op 18 augustus worden gepresenteerd tijdens het Pebble Beach Concours d’Elegance. Er zijn plannen om slechts 15 exemplaren van deze hypercar te produceren, met de eerste voertuigen die worden gebouwd door de Californische Aria Group. Nilu27 heeft bovendien de ambitie om een beperkte versie voor op de weg te maken, met slechts 54 exemplaren, waarvan vier een speciaal ontwerp zullen hebben.
Hoewel de prijzen voor deze hypercars nog niet zijn onthuld, kunnen we gerust stellen dat ze niet bepaald binnen het bereik van de gemiddelde automobilist zullen vallen. Als u zich echter kunt voorstellen om een hypercar zonder poespas te bezitten, dan is de Nilu wellicht precies wat u zoekt.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.