Recent werden duizenden klanten van energiebedrijf Eneco geconfronteerd met een onverwachte storting op hun bankrekening. Deze stortingen, die in sommige gevallen opliepen tot enkele honderden euro’s, waren het gevolg van een IT-storing bij het bedrijf. In totaal betroffen de foutieve betalingen zo’n 22.000 klanten die aangesloten zijn op de warmtenetten van Eneco. Het probleem ontstond toen door een technische storing onterecht bedragen op de rekeningen van klanten werden bijgeschreven. Hoewel het precieze bedrag per klant varieerde, werd duidelijk dat het ging om substantiële bedragen.

IT-storing bij energiebedrijf zorgt dat duizenden klanten plotsklaps honderden euro’s gestort krijgen

De IT-storing zorgde daarnaast voor een ander probleem: bij een kleine groep klanten werden betalingsregelingen onbedoeld stopgezet. Dit had tot gevolg dat sommige klanten te maken kregen met een breuk in hun betaalafspraken. Eneco heeft inmiddels verklaard dat deze fout inmiddels is rechtgezet en dat de klanten waarvan de betalingsregelingen waren onderbroken weer correct zijn aangesloten op het reguliere betalingssysteem.

Voor de betrokken klanten, met name degenen zonder automatische incasso, betekent de fout dat zij het gestorte geld nu handmatig moeten terugbetalen. Eneco is reeds begonnen met het informeren van deze klanten over de fout en de stappen die zij moeten ondernemen om het onterecht ontvangen bedrag terug te storten. Het bedrijf heeft toegezegd om de situatie zo snel mogelijk te corrigeren en benadrukt dat het maatregelen zal nemen om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.

Energiebedrijf Eneco betreurt de situatie en heeft in een officiële verklaring aangegeven dat ze alles in het werk stellen om de fout te herstellen. Ze erkennen dat dergelijke storingen voor de nodige overlast zorgen en bieden hun excuses aan voor het ongemak.