
Bierproducent Heineken bouwt brouwerij in Dubai, dat alcoholregels steeds meer versoepelt
Het is de eerste Heineken-brouwerij in deze omgeving
Het Nederlandse biermerk Heineken breidt zijn wereldwijde aanwezigheid uit naar een nieuwe markt: Dubai. Dit besluit komt na jaren van strikte regelgeving omtrent alcohol in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dankzij recente versoepelingen in het alcoholbeleid wordt het voor bedrijven als Heineken nu mogelijk om voet aan de grond te krijgen in deze dynamische regio. De bouw van de brouwerij gaat eind 2024 van start, met een geplande voltooiing in 2027. Hiermee markeert Heineken een historische stap, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de veranderende wetgeving in Dubai.
Heineken breidt uit naar de Verenigde Arabische Emiraten
Heineken, opgericht in 1864, is één van de grootste biermerken ter wereld. Het biermerk is actief in meer dan 190 landen en biedt een assortiment van ruim 300 merken. Hoewel Heineken wereldwijd bekendstaat als pionier in de bierindustrie, is de stap naar Dubai bijzonder, aangezien dit de eerste Heineken-brouwerij in de regio zal zijn.
Dubai is poised to get the Gulf’s first large-scale brewery as a Heineken joint venture plans to start producing popular beer brands in the emirate https://t.co/xHobIZN7hd
— Bloomberg Middle East (@middleeast) November 28, 2024
De brouwerij wordt gerealiseerd in samenwerking met Maritime and Mercantile International (MMI), een lokaal bedrijf dat gespecialiseerd is in alcoholimport en distributie. Onder de naam Sirocco zal de brouwerij niet alleen Heineken-bier produceren, maar ook andere merken in het portfolio kunnen versterken.
Veranderingen in Dubai’s alcoholwetgeving
Tot voor kort was Dubai geen makkelijke markt voor alcoholproducenten. Strenge regels beperkten de verkoop en consumptie van alcohol. Dit veranderde echter in de afgelopen jaren. De overheid schafte in 2023 de 30% belasting op alcohol af, evenals de kosten die gepaard gingen met het verkrijgen van een drankvergunning. Deze maatregelen hebben geleid tot een meer toegankelijke markt voor zowel consumenten als bedrijven.
Jena Brak
Jéna begon haar journalistieke carrière als redactrice bij Pure Luxe. Met een achtergrond in de mediaproductie, heeft Jéna het neerzetten van een inhoudelijk, krachtig en amuserend artikel of format flink in de vingers. Ze houdt zich voor Pure Luxe graag bezig met de duurste juwelen, nieuwste bedrijven en wat bekendheden doen met miljoenen op de bankrekening. In haar vrije tijd is zij een echte workaholic en vaak te vinden in de sportschool.