De Amerikaanse YouTuber Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast, wil honderden miljoenen dollars aan investeringen ophalen om zijn onderneming verder uit te breiden. Volgens ingewijden zou de totale waardering van zijn bedrijf hierdoor kunnen oplopen tot $ 5 miljard. De YouTube-sensatie, die wereldwijd bekend staat om zijn grootschalige challenges en weggeefacties, is inmiddels uitgegroeid tot één van de meest invloedrijke internetondernemers.

MrBeast wil honderden miljoenen aan investeringen voor uitbreiding van bedrijf

De investering die Donaldson zoekt, is bedoeld voor een holding waaronder meerdere van zijn bedrijven vallen. Dit omvat zijn videoproductiebedrijf, zijn chocolademerk Feastables en zijn snackbedrijf Lunchly. Deze ondernemingen zijn inmiddels winstgevend en zouden samen vorig jaar een omzet van ruim $ 400 miljoen hebben behaald. Toch bevinden de gesprekken met potentiële investeerders zich nog in een vroeg stadium, zo melden bronnen dicht bij het proces.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MrBeast (@mrbeast)

Feastables, het chocolademerk dat MrBeast in 2022 lanceerde, heeft wereldwijd al miljoenen repen verkocht en concurreert met gevestigde namen in de voedingsindustrie. Lunchly, zijn nieuwere snackmerk, richt zich op gezonde en innovatieve snacks. Beide merken profiteren van de enorme fanbase van Donaldson, die meer dan 240 miljoen abonnees op YouTube heeft en zijn producten slim promoot via sociale media en zijn virale video’s.

Amazon en de Beast Games-serie

Naast zijn activiteiten in de voedingsindustrie en contentproductie heeft MrBeast zich ook op de streamingmarkt begeven. Voor Prime Video, de streamingdienst van Amazon, maakte hij de realityserie Beast Games. In deze show strijden duizend deelnemers om $ 5 miljoen, waarmee het één van de grootste prijzengelden in de televisiegeschiedenis kent.

Amazon investeerde $ 100 miljoen in het eerste seizoen, maar Donaldson gaf onlangs aan dat hij zelf tientallen miljoenen dollars heeft verloren aan de productie. Ondanks deze verliezen heeft Amazon inmiddels ingestemd met meerdere seizoenen, al moet het budget daarvoor nog worden bepaald.