De auto’s van Ferrari zijn an sich al beslist niet goedkoop, wat een stevige prijsverhoging beslist niet wenselijk maakt. Desondanks heeft Ferrari besloten de prijzen van een aantal automodellen tot maar liefst 10 procent te verhogen voor hun klanten die in Amerika woonachtig zijn. Dit zou te maken hebben met de riante importheffingen die president Donald Trump heeft doorgevoerd op een heleboel goederen, waaronder ‘buitenlandse’ auto’s. Door dit grootschalige tariefplan wordt het voor Amerikanen een stuk duurder om een auto te laten importeren, waardoor het aanschaffen van een gloednieuwe Ferrari vrijwel onmogelijk wordt. Als reactie op deze beslissing van Trump is het Italiaanse automerk niet te beroerd dit nieuwe tarief te verrekenen in de prijzen van zijn auto’s. Het rijden van een Ferrari in Amerika wordt daardoor straks uitermate uniek.

Ferrari verhoogt de prijzen van zijn auto’s voor Amerikaanse kopers

Amerikanen moeten het doen met de sportauto’s die zich reeds in het land bevinden. President Donald Trump heeft namelijk besloten de importheffingen op onder anderen auto’s drastisch omhoog te gooien. Afhankelijk van de vierwieler kan dit tarief oplopen tot maar liefst 25%, waardoor het invliegen van exclusieve auto’s nóg duurder is geworden dan het al was. Tenminste, dit zal enkel van toepassing zijn op automerken die hun bolides niet in Amerika zelf produceren. Ferrari is daar een goed voorbeeld van, want de Italiaanse auto-icoon laat al zijn vierwielers in Maranello, Italië, van de band rollen, zo meldt Robb Report. Het grootste gedeelte van de klanten van Ferrari bevindt zich echter in Amerika, waardoor de verhoogde importheffingen een groot probleem vormen voor zowel het automerk als vermogende autoliefhebbers. Amerika zit immers tjokvol met rijken, want één op de 15 inwoners van het land mag zichzelf met recht miljonair noemen. Het is dus niet verrassend dat Ferrari de importheffingen van Donald Trump serieus heeft opgenomen en met een sterke prijsverhoging op de proppen is gekomen.

Importheffingen staan de relatie tussen Ferrari en zijn klant niet in de weg

Ferrari heeft echter niet besloten de prijzen van alle automodellen te verhogen. Zo zouden de kopers van de Ferrari SF90 en 296 niet worden geconfronteerd met stevige verhogingen, omdat deze specifieke modellen de kosten naar eigen zeggen van het Italiaanse automerk zouden ‘absorberen’. Andere felbegeerde bolides van de grootmacht uit Maranello ondergingen echter wel stevige prijsverhogingen voor kopers uit Amerika. Zo zijn de nieuwe F80, de Purosangue en de 12Cilindri wel degelijk een stuk duurder geworden voor Amerikanen, al zullen deze prijsstijgingen niet meer dan 10 procent bedragen. Volgens experts zullen deze prijsstijgingen enigszins worden opgeheven door de auto’s die de kopers van Ferrari reeds bezitten. Het gaat dan dus enkel om Amerikanen die reeds in het bezit zijn van een Ferrari. Zo zouden de prijsstijgingen van nieuwe vierwielers worden opgeheven door de waardestijging van de Ferrari die mensen reeds in de garage hebben staan. Deze goede klanten van het Italiaanse automerk zien de gevolgen van de hogere importheffingen onderaan de streep dus niet terug in hun portemonnee. Ongeveer de helft van de klanten van Ferrari blijkt immers een terugkerende klant te zijn. Klaarblijkelijk wekt het aanschaffen van uw eerste Ferrari een autoverslaving op, waardoor het verleidelijk wordt om een extra exemplaar op de kop te tikken. Zelfs met duurdere bolides zal de relatie tussen het automerk en zijn klanten niet bepaald verslechteren, dat mag duidelijk zijn.