De verhoogde importtarieven, die Amerika te danken heeft aan president Donald Trump, maken het voor Amerikanen aanzienlijk minder toegankelijk om luxeproducten te verkrijgen. Als reactie hierop verhoogde Ferrari reeds de prijzen van zijn luxueuze wagens, maar ook het aanschaffen van exclusieve horloges zal opmerkelijk prijzig worden. Sterker nog, de export van Zwitserse horloges is evenzo in de productprijs meegenomen, waardoor het in laten vliegen van dergelijke klokjes alsmaar duurder en duurder zal worden. Om met het prestigieuze label ‘Made in Switzerland’ te kunnen pronken, moeten Amerikanen dus steeds dieper in de buidel tasten. Zwitserse horlogemerken bevoorraden Amerikaanse verkooppunten daarom massaal met nieuwe klokjes.

Horlogemerken reageren op aangekondigde importtarieven

Talloze producten zijn duurder geworden voor Amerikanen sinds Donald Trump maatregelen heeft getroffen omtrent de importtarieven. Het verhogen van deze tarieven moet, als we de president moeten geloven, de economie van Amerika stimuleren, maar het importeren van buitenlandse producten is daardoor abnormaal duur geworden. Ook luxeproducten, die van origine reeds over een stevige vraagprijs beschikken, worden daardoor alsmaar prijziger en prijziger voor Amerikanen. Ferrari reageerde bijvoorbeeld op de verhoogde importtarieven door de prijzen van zijn auto’s te verhogen voor Amerikaanse klanten. Nogal pijnlijk, maar daar houdt het helaas niet op. Ook Zwitserse horlogemerken hebben de export van hun horloges naar Amerika aanzienlijk duurder zien worden. De situatie is nogal penibel, zo heeft de federatie van horlogemakers bekendgemaakt. De export van Zwitserse horloges naar Amerika is inmiddels met bijna 150% toegenomen ten opzichte van vorig jaar, zodat de schappen van Amerikaanse dealers voorlopig nog gevuld zullen zijn.

Export van Zwitserse horloges was vorig jaar goed voor miljarden

In april dit jaar steeg de levering van luxehorloges naar Amerika om precies te zijn met 149,2% ten opzichte van vorig jaar, zo laat Robb Report weten. De export van Zwitserse horloges kende afgelopen tijd dus een flinke piek, waarna het naar verwachting volledig in zal zakken. De klokjes die in de toekomst worden geleverd, zullen immers een stuk prijziger worden voor de consument. Daar zijn niet alleen de Amerikaanse horlogeliefhebbers de dupe van, maar ook de Zwitserse horlogeverkopers. Een groot deel van de afzet van grote horlogemerken hebben ze namelijk te danken aan Amerikaanse kopers. De export van hoogwaardige klokjes van Zwitserland naar Amerika was vorig jaar bijvoorbeeld al goed voor een indrukwekkende 4,7 miljard euro. Die miljarden zullen dus grotendeels verdampen, terwijl de in Amerika gevestigde pre-owned-boetieks van Zwitserse horlogemerken hun omzet vermoedelijk aanzienlijk zullen zien toenemen. De luxehorloges die op dit moment al in Amerika zijn, zullen immers ten opzichte van fabrieksnieuwe exemplaren een stuk goedkoper worden voor Amerikaanse horlogeverzamelaars.

Ondanks de aanhoudende populariteit van merken als Patek Philippe en Rolex, daalden de prijzen van tweedehands klokjes van deze fabrikanten vorig jaar tot een dieptepunt.