In Nederland is recent een uitzonderlijk stukje autogeschiedenis geregistreerd: een Ferrari 375 Plus met chassisnummer 0384AM, een iconisch race-exemplaar uit 1954, is voorzien van een officieel Nederlands kenteken. Met een geschatte waarde van ruim € 12 miljoen is dit mogelijk de meest exclusieve Ferrari op gele – of beter gezegd, blauwe – platen binnen onze landsgrenzen.

Ferrari 375 Plus van € 12 miljoen op Nederlands kenteken gezet

De Ferrari 375 Plus is allesbehalve een doorsnee klassieker. Slechts vijf exemplaren werden ooit gebouwd door Ferrari, elk met een indrukwekkende motorsportgeschiedenis. Onder de motorkap bevindt zich een door Aurelio Lampredi ontworpen 4,9-liter V12-motor, goed voor een vermogen van circa 330 pk. De auto stond in zijn tijd bekend als de ‘Fearsome Four-Nine’ en werd ontworpen voor de absolute top van het internationale sportwagenracen. Chassis 0384AM kent een rijke historie. Zo reed Umberto Maglioli met deze auto de Mille Miglia van 1954, waar hij lange tijd meedeed voor de overwinning totdat mechanische pech roet in het eten gooide. Even later dat jaar werd het model bestuurd door José Froilán González tijdens de Silverstone May Meeting, waar het zijn racecapaciteiten overtuigend tentoonstelde.

De Ferrari 375 Plus van € 12 miljoen is op Nederlands kenteken gezet

Bron: Bonhams

Ook de 24 uur van Le Mans maakte deel uit van de levensloop van deze Ferrari. Onder leiding van rijders Paolo Marzotto en wederom Maglioli voerde de auto de openingsfase van de race aan. Hoewel technische problemen uiteindelijk het verschil maakten, wist een zusterauto de race alsnog te winnen, waarmee de reputatie van de 375 Plus als topmodel werd bevestigd.

Amerikaanse zakenman

Na zijn tijd bij het fabrieksteam werd 0384AM verkocht aan de Amerikaanse zakenman Jim Kimberly, die de auto inzette op circuits in de Verenigde Staten, de Bahama’s en Cuba. Later raakte de Ferrari in vergetelheid en stond hij jarenlang half gedemonteerd op een trailer in een bos bij Cincinnati. In de jaren negentig werd de auto gerestaureerd in Italië en teruggebracht in concoursstaat, mede dankzij de inzet van Ferrari-verzamelaar Jacques Swaters. Tijdens een veiling in 2014 bracht de Ferrari ruim 10,7 miljoen Britse pond op, omgerekend circa € 12,7 miljoen.

Het feit dat deze auto nu een officieel Nederlands kenteken heeft – PM-97-49 – is ronduit uniek. Zulke historische voertuigen blijven doorgaans binnen privécollecties of musea. De registratie suggereert dat de eigenaar daadwerkelijk van plan is ermee de weg op te gaan.

Eerder dit jaar werd een ander bijzonder model Ferrari, wel iets nieuwer, ook op Nederlands kenteken gezet.

Een Ferrari 375 Plus van € 12 miljoen is recent op Nederlands kenteken gezet

Bron: Bonhams