Records in de autowereld zijn vaak van korte duur, zeker als het gaat om snelheid. Waar sommige voertuigen uitblinken in topsnelheid of acceleratie, draait het bij dit record specifiek om circuitprestaties. De McMurtry Spéirling heeft namelijk de snelste rondetijd ooit neergezet op het befaamde TopGear-testcircuit en is daarmee sneller dan een Formule 1-auto.

Nieuw ronderecord voor de McMurtry Spéirling: 55,9 seconden

De McMurtry Spéirling legde een ronde af in 55,9 seconden. Ter vergelijking: de Renault R24 Formule 1-auto, waarmee in 2006 een record werd gevestigd, deed er exact 59 seconden over. Daarmee heeft de Spéirling een indrukwekkende prestatie neergezet, zeker gezien het feit dat de Renault R24 destijds tot de top van de autosport behoorde.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Top Gear (@topgear)

Hoewel een topsnelheid van boven de 400 kilometer per uur indrukwekkend is, zijn dergelijke cijfers vaak theoretisch van aard. Er zijn weinig plekken waar u zulke snelheden legaal of veilig kunt bereiken. Ronderecords zoals deze zijn echter beter meetbaar én praktischer te vergelijken.

De kracht van downforce en gewicht

Wat de McMurtry Spéirling bijzonder maakt, is zijn vermogen om zichzelf aan het asfalt te ‘zuigen’ via een innovatief fansysteem. Dit systeem genereert tot 2.000 kilogram aan downforce, zelfs bij lage snelheden. In combinatie met het lage gewicht van circa 1.000 kilogram levert dat ongekende grip en wendbaarheid op.

Met een elektrisch vermogen van 1.015 pk en een accupakket van 60 kWh, kan de Spéirling op volle snelheid ongeveer tien ronden afleggen op een circuit als Silverstone. Dat is indrukwekkend voor een volledig elektrische auto, zeker wanneer u bedenkt dat dit voertuig primair is ontworpen voor circuitgebruik. De McMurtry Spéirling is momenteel beschikbaar voor een prijs rond de € 1 miljoen. In het segment van high-performance circuitauto’s is dat relatief bescheiden, zeker gezien de prestaties die de auto levert.