Iedereen droomt er wel van om een spectaculaire bolide van Porsche op de oprit te hebben staan. Het is daarom niet verwonderlijk dat het Duitse bedrijf wederom tot het meest waardevolle luxemerk ter wereld is benoemd. Het is zelfs het achtste jaar op rij dat het exclusieve automerk deze prestigieuze titel heeft weten te bemachtigen. Volgens het meest recente rapport van Brand Finance, is gebleken dat Porsche over een merkwaarde van maar liefst $ 41,1 miljard beschikt. Tja, de rijdende pronkstukken die de legendarische autofabrikant maakt, weten de openbare weg immers steeds vaker te versieren, tot genoegen van menig autoliefhebber.

Porsche is alweer het meest waardevolle luxemerk ter wereld

Wat betreft hoogwaardige SUV’s en lage sportwagens, biedt automerk Porsche eindeloos veel mogelijkheden. Misschien is dat wel de reden dat het Duitse bedrijf voor het achtste jaar op rij benoemd is tot het meest waardevolle luxemerk ter wereld. De autofabrikant richt zich immers op de gehele markt, waardoor de wereldwijze afzet er beslist niet om liegt. Terwijl Ferrari zich enkel richt op pijlsnelle sportauto’s en Range Rover zich voornamelijk bezighoudt met de ontwikkeling van ruime personenwagens, doet Porsche dus heel slim aan een aparte vorm van kansenspreiding. Autoliefhebbers hebben immers de keuze uit zowel de comfortabele Cayenne en Macan als de sportieve 911. Desondanks daalde de prestaties van het Duitse fabrikant enigszins in China en bepaalde delen van Europa. Toch heeft het merk zijn reputatie als meest waardevolle luxemerk ter wereld weten te behouden. Naar verluidt heeft Porsche dat vooral te danken aan zijn betrouwbaarheid en uitstekende marketing. De auto’s van Porsche worden immers nog altijd als imposante statussymbolen gezien, ook door mensen die niet veel met auto’s hebben.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door DMARGE (@dmarge)

Automerk wordt gevolgd door diverse modehuizen uit Frankrijk

Toch is het erg bijzonder dat het een automerk is dat al acht opeenvolgende jaren de reputatie als meest waardevolle luxemerk ter wereld geniet. Andere luxemerken, met name Franse modehuizen, zijn immers een stuk toegankelijker voor liefhebbers van luxe. Althans, u bent voor een lager bedrag al klant van Louis Vuitton dan van Porsche. Nee, de kledingstukken van dit Franse modehuis zijn bepaald niet goedkoop, maar de meeste tasjes en sjaals zijn nog altijd goedkoper dan de bolides van Porsche. Afijn, het is dus wel logisch dat Porsche door een tweetal modemerken wordt gevolgd op de lijst van meest waardevolle luxemerken ter wereld. Er zijn de nummer 2 en 3 ten opzichte van vorig jaar een plaatsje verwisseld. Chanel heeft het grote Louis Vuitton in weten te halen, wat te danken is aan een stijging van maar liefst 45% wat betreft merkwaarde. Het gaat daarbij om een totaal geldbedrag van een respectievelijke $ 37,9 miljard, dat is nog altijd $ 3,2 miljard minder dan de merkwaarde van Porsche.

Goed, Ferrari is het enige automerk dat qua waarde nog enige tegenstand biedt aan het almachtige Porsche. De autofabrikant uit Maranello kent op dit moment immers een merkwaarde van om en nabij de $ 14,4 miljard. Dat is inderdaad erg veel, maar nog steeds bijna vier keer zo laag als de merkwaarde van de in Duitsland gevestigde concurrent. Klaarblijkelijk verkiest men de bolides van Porsche dus steeds vaker boven die van Ferrari, terwijl de auto’s van het Italiaanse merk bekendstaan als dé statussymbolen waarmee financieel succes wordt uitgestraald. In werkelijkheid is niets minder waar en zijn bepaalde nieuwe modellen van Porsche qua prestaties zelfs beter dan menig Ferrari. We kunnen dus wel stellen dat Porsche terecht wordt gezien als het meest waardevolle luxemerk ter wereld.

Porsche heeft zijn enorme verkoopcijfers grotendeels te danken aan de iconische 911, zo blijkt. In dit Europese land was dat automodel zelfs de bestverkochte nieuwe auto’s.

Een auto van het meest waardevolle luxemerk ter wereld

Bron: Bradikan