Ook in het bedrijfsleven vinden opmerkelijke ’transfers’ plaats, recentelijk nog in Frankrijk. Renault-topman Luca de Meo heeft namelijk besloten over te stappen naar het welbekende Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci en Yves Saint Laurent. De transfer naar dit luxegoederenbedrijf doet veel zakenlui verbazen, want auto’s en designkleding lijken op zich niet zoveel overeenkomsten te genieten. Luca de Meo heeft deze kersverse functie gedeeltelijk te danken aan de topman van Kering, François-Henri Pinault genaamd, die besloot een stapje terug te doen wat betreft werkzaamheden binnen de Franse multinational.

Renault-topman sluit zich aan bij het bestuur van Kering

De overstap van Renault-topman naar het gigantische Kering zal menig zakenman vermoedelijk niet zijn ontgaan. Het NRC spreekt zelfs van ‘dé economische transfer van het jaar’. De 58-jarige Luca de Meo zal zich vanaf heden immers niet meer bezighouden met de ontwikkeling van auto’s, maar moet zich in gaan zetten voor het aanbieden van luxegoederen, voornamelijk kleding. Half juli zal de Italiaanse automanager zijn werkzaamheden bij Renault laten vallen om deze kersverse taken op zich te nemen. Kering biedt als een van de grootste luxeconglomeraten ter wereld immers meer dan genoeg werk. De in Frankrijk gevestigde multinational heeft onder meer merken als Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga en Bottega Veneta in de portefeuille zitten. Het is dus niet verwonderlijk dat Kering vorig jaar een omzet van maar liefst 17,2 miljard euro wist te realiseren en een indrukwekkende 47.000 werknemers in dienst had. Luca de Meo zal een belangrijke rol gaan spelen in het nog verder uitbouwen van deze reeds imposante cijfers. Dat heeft hij voornamelijk te danken aan de topman van Kering, François-Henri Pinault, die heeft aangekondigd een stapje terug te doen binnen het bedrijf.

Grote successen van Luca de Meo in de zakenwereld

Financieel gezien kan François-Henri Pinault zich dit gemakkelijk veroorloven. De Franse zakenman beschikt op dit moment reeds over een vermogen van maar liefst 25 miljard euro en hoeft dus niet meer elke dag naar het hoofdkantoor van Kering af te reizen om de vaste lasten te kunnen bekostigen. Dat geldt overigens evengoed voor Luca de Meo, aangezien de beste man een jaloersmakende 35 miljoen euro op de bankrekening heeft staan. Het vermogensverschil is echter nogal groot, en vermoedelijk hoopt de Renault-topman op een nog beter salaris bij het steenrijke Kering. Wat betreft het realiseren van succesvolle ontwikkelingen in de zakenwereld, heeft Luca de Meo immers een goede reputatie. De Italiaan wist Renault vooral groter te maken door middel van wagens met een elektrische aandrijving. Hoewel de meeste automerken hun batterijen zelf ontwikkelde, besloot De Meo dit via een extern bedrijf te realiseren. De elektrische automodellen van Renault vielen al snel in de smaak bij het grote publiek, iets wat François-Henri Pinault vermoedelijk niet onopgemerkt is gebleven.

We mogen dus gerust stellen dat Luca de Meo het Franse automerk heeft gered van de ondergang. “Wie had dat gedacht? Een bedrijf dat nog geen vier jaar geleden op de rand van de afgrond balanceerde, wordt nu naar het podium van de Europese producenten gekatapulteerd”, zo reageert hij op deze imponerende reddingsactie. Waarschijnlijk ziet Kering hierdoor wel een goed bestuurslid in de Renault-topman, wat de transfer enigszins minder verrassend maakt. De overstap heeft echter meteen een slechte invloed gehad op de marktwaarde van Renault. Na de aankondiging van het vertrek van Luca de Meo daalde de beurskoers van de autofabrikant met maar liefst 7%, tot ongenoegen van veel beleggers. De beurskoers van Kering ging daarentegen met een respectievelijke 9% omhoog, wat het algemene vertrouwen in de Renault-topman onderstreept.

Ondanks de uitgebreide portefeuille van Kering, daalde de omzet van het Franse bedrijf recentelijk met maar liefst 12,5%.