Ferrari heeft een nieuwe sportwagen onthuld: de Ferrari Amalfi. Deze stijlvolle coupé volgt de Ferrari Roma op en is daarmee het nieuwste model in het grand touring-segment van het Italiaanse merk. De Amalfi is geen compleet nieuw model, maar een ingrijpend vernieuwde versie van de Roma, voorzien van een nieuw design, modern interieur en krachtigere techniek.
Ferrari komt op de proppen met de Amalfi, de opvolger van de bewierookte Roma
Visueel blijft de Ferrari Amalfi trouw aan het elegante ontwerp van de Roma, maar er zijn duidelijke verschillen. De voorzijde is volledig herzien: nieuwe koplampen, een grotere luchtinlaat en een gewijzigde motorkap met een bredere, afgeplatte powerdome zorgen voor een dynamischer uitstraling. De traditionele grille maakt plaats voor een modernere interpretatie en extra koelopeningen boven de koplampen dragen bij aan de prestaties.

Bron: Ferrari
Aan de achterzijde is eveneens gesleuteld aan het ontwerp. De karakteristieke dubbele achterlichten zijn gebleven, maar zijn nu voorzien van een horizontale overkapping. De kentekenplaat is verplaatst naar de bumper, wat de achterzijde een strakker profiel geeft. Opvallend is dat Ferrari, in tegenstelling tot veel concurrenten, afziet van het voluit uitschrijven van merk- of modelnaam. Alleen het iconische steigerende paard siert de achterzijde.

Bron: Ferrari
Volledig nieuw interieur
Het interieur van de Amalfi is volledig vernieuwd. Het dashboard is strakker vormgegeven, met een horizontaal geplaatst infotainmentscherm dat lager is gepositioneerd dan bij de Roma. Ook de middenconsole is aangepast: lager en voorzien van een modern schakelpaneel dat verwijst naar de klassieke handgeschakelde Ferrari’s. Het digitale instrumentarium en het scherm voor de bijrijder zijn stijlvol geïntegreerd in het nieuwe ontwerp.
Onder de motorkap ligt nog steeds de 3,9-liter V8 met dubbele turbo, maar deze is krachtiger dan ooit. De motor levert nu 640 pk (voorheen 620 pk), met een ongewijzigd koppel van 760 Nm. Dankzij technische aanpassingen zoals nieuwe nokkenassen, aangepaste turbo’s en een lichtere krukas presteert de Amalfi beter dan zijn voorganger. De sprint van 0 naar 100 kilometer per uur duurt slechts 3,3 seconden, en 200 kilometer per uur is binnen 9 seconden bereikt. De topsnelheid bedraagt 320 kilometer per uur. Op termijn wordt ook de open versie, de Roma Spider, vervangen door een nieuwe Amalfi Spider. Daarmee bouwt Ferrari verder aan zijn traditie van elegante, krachtige GT’s met een duidelijke Italiaanse signatuur.
Het is niet voor het eerst dit jaar dat Ferrari met een nieuw model komt aanzetten. In april presenteerden ze al de nieuwe 296 Speciale (A).