
Porsche trekt plotsklaps het doek van de 911 Turbo S, de krachtigste 911 ooit
Tot nu toe was de 911 GT2 RS (type 991.2) met 700 pk de krachtigste straatauto van het merk
Porsche heeft de nieuwste generatie van de 911 Turbo S onthuld, en dit model mag zich met recht het krachtigste én snelste lid van de 911-familie noemen. Het sportieve icoon combineert klassieke Porsche-DNA met geavanceerde hybride technologie, wat resulteert in indrukwekkende prestaties. Tot nu toe was de 911 GT2 RS (type 991.2) met 700 pk de krachtigste straatauto van het merk. Ook de 992 Turbo S stond bekend om zijn extreme acceleratie, met een sprinttijd van 2,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De nieuwe Turbo S zet echter een nieuwe standaard. Dankzij 711 pk en een koppel van 800 Nm accelereert deze Porsche in slechts 2,5 seconden naar 100 kilometer per uur en haalt hij een topsnelheid van 322 kilometer per uur.
Porsche komt op de proppen met de 911 Turbo S, de krachtigste 911 ooit
De vooruitgang is te danken aan de toepassing van Porsche’s T-Hybrid-systeem. Dit 400 volt hybrideplatform is al bekend van de Carrera GTS, maar is voor de Turbo S aanzienlijk krachtiger gemaakt. Onder de motorkap liggen twee elektrisch ondersteunde turbo’s, gevoed door een compacte 1,9 kWh-accu. De basis van de aandrijving blijft een 3,6-liter zescilinder boxermotor, gekoppeld aan een achttraps PDK-transmissie en vierwielaandrijving. Deze combinatie zorgt ervoor dat het vermogen effectief en gecontroleerd op de weg wordt overgebracht.
Dit bericht op Instagram bekijken
Het hogere vermogen en koppel vroegen om technische verbeteringen. Zo zijn de achterbanden verbreed tot 325/30 ZR 21, en zijn de remmen vergroot en versterkt om hogere belastingen aan te kunnen. Ook de aerodynamica is verfijnd: een actieve diffusor, een variabele voorspoiler en een verstelbare achtervleugel werken samen om extra neerwaartse druk en koeling te genereren. Wel neemt het gewicht van de nieuwe Turbo S met 85 kilogram toe. Porsche benadrukt echter dat dit niet ten koste gaat van de rijdynamiek. Integendeel: de auto zou wendbaarder en stabieler aanvoelen dan zijn voorganger.
Lees ook: Porsche bouwt speciaal model voor Nederland: 718 Cayman GT4 RS met bijnaam ‘De Tulp’
Design en uitstraling
Naast technische vernieuwingen is ook het uiterlijk aangepast. De voorkant kreeg verticale lamellen, terwijl het nieuwe uitlaatsysteem lichter is en andere eindstukken heeft. De cabrioletversie valt op door de opvallende spoiler met opstaande uiteindes. De prijs van de nieuwe Porsche 911 Turbo S is nog niet bekendgemaakt. De eerste leveringen worden verwacht eind 2025 of begin 2026.
Indrukwekkend, maar deze Porsche op Marktplaats heeft maar liefst 1.100 paarden onder de motor liggen.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.