Tsja, ik vind het wat aan de korte kant, mogen rijden van 10.00 uur ’s-morgens tot “slechts” 16.00 uur ’s-middags met deze wonderschone sportwagen, de 510 PK sterke Mercedes-AMG GT S. Maar hij is op de persafdeling van de importeur in Utrecht een zeer gewilde auto. En daar kan, en wil, ik dan ook niets tegenin brengen.
Bij eerste aanblik maakt de auto gelijk al grote indruk op een AMG-liefhebber zoals ik, ik zie aan de buitenkant al dat dit een heuse Porsche 911 concurrent wordt. Deze rode metallic kleur doet de auto goed, al wordt ie het meest verkocht in donker antraciet. Geef mij dan maar gelijk de matte variant daarop. Maar deze rode kleur brengt wel leven op papier (en online), evenals de eerder geïntroduceerde “normale” AMG GT die geel was.
Instappen dan maar. Hier is het niet een zee aan ruimte zeg maar maar meer een cocoon-achtige cockpit a la kleine zus Smart. Nou ben ik natuurlijk ook wel een grote man met mijn bijna 1 meter 90 en 110 kilo wegende lichaam, dat u het even weet. Maar ja. Starten dan maar..! Het heerlijke geroffel is lekker diep en rauw maar ook direct herkenbaar. Ik kan dat op papier toch nooit echt goed uitleggen maar we hebben naast foto’s ook een filmpje online staan met dit sublieme sportauto geluid. Even via Google zoeken op “ MrWheels in combinatie met AMG GT S” en u kan het zelf ervaren.
De 4.0 liter V8 BiTurbo spurt in eerste instantie angstaanjagend snel weg. We rijden en testen deze dag op een nogal regenachtige dag dus dan kan best “tricky” zijn. Even goed opletten dus want de wagen kost wel nagenoeg 200.000 euro. Uiteraard staat de automaat als gelijk sinds het wegrijden in de Sport plus stand waarmee we direct al een 0 naar 100 km per uur ervaren in slechts 3,8 seconden, het echte sportauto werk dus.
De eerste Mercedes was een racewagen en zijn meest recente opvolger zet deze traditie voort. Met de Mercedes-AMG GT maakt het sportwagenmerk van Mercedes-Benz zijn entree in een topklasse sportwagensegment. De GT is de tweede sportwagen die volledig door Mercedes-AMG zelf werd ontwikkeld. Zijn lay-out, met een midden-voor geplaatste motor en transaxle versnellingsbak, vormt samen met de intelligente lichtgewicht aluminium constructie de basis voor een dynamische rijervaring.
De eveneens nieuw ontwikkelde AMG 4.0-liter V8 biturbo zet de bekende rijprestaties van AMG nog meer kracht bij. De eerste sportwagenmotor met turbo’s die tussen de cilinderbanken in V-opstelling zijn geplaatst (‘hot inside V’) en dry-sump smering is er in twee vermogensvarianten: als GT met 340 kW (462 pk) en als GT S met 375 kW (510 pk). De nieuwe GT combineert rijdynamiek en circuitprestaties van topniveau met een uitstekende dagelijkse bruikbaarheid, en een efficiency dat nieuwe normen vestigt in dit segment.
Met een vermogen-gewichtratio van 3,08 kilogram per pk schaart de Mercedes-AMG GT S zich vol zelfvertrouwen bij de topperformers in deze klasse. Toonaangevende cijfers, waaronder een 0-100 km/u acceleratie in 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/u, beloven serieuze circuitprestaties. De GT bewijst met een brandstofconsumptie van 9,3 liter op 100 kilometer (NEDC gecombineerd) bovendien dat een laag brandstofverbruik en topprestaties elkaar niet uitsluiten.
Wij rijden dus met de Mercedes-AMG GT S ‘Edition 1. Deze ‘Edition 1’ is een extra sportieve variant op basis van de Mercedes-AMG GT S, waarbij de combinatie van een sportief exterieur en interieur deze versie tot een echte blikvanger maakt.
Hij onderscheidt zich onder andere door:
- Zwart aerodynamicapakket (grotere frontsplitter met vloeiende overgang naar de luchtgeleiders bij de buitenste luchtinlaten in de voorbumper, luchtgeleiders in de voorspatborden, dynamische zwarte afwerking van de dorpels, een vaste achtervleugel)
- Carbon dak
- Nightpakket (zwarte ‘diamant’ grille met hoogglans zwarte lamel, hoogglans zwarte vinnen in de voorspatborden, hoogglans zwarte behuizing van de buitenspiegels, hoogglans zwarte sierstrip in de diffuser, driehoekige zijruiten en achterruit van warmtewerend getint glas, zwarte afwerkingselementen in de uitlaateindstukken)
- Zwarte 10-spaaks lichtmetalen velgen met hoogglans afwerking, banden in de maatvoering 265/35 R 19 op 9,0 J x 19 (vóór) en 295/30 R 20 op 11 J x 20 (achter)
Het pure racegevoel domineert ook in het interieur, dankzij ondermeer:
- Zwart nappaleer met rode contrasterende stiksels
- Performance stoelen met geïntegreerde gordelgeleiders in een combinatie van zwart nappaleer / DINAMICA microvezel met rode contrasterende stiksels
- Black Diamond interieurpakket
- Performance stuurwiel in DINAMICA microvezel, afgevlakt, 12-uur markering, rode contrasterende stiksels, zilverchromen behuizing met ‘Edition 1’ signering en zilverkleurige aluminium schakelpeddels.
Na een paar uur met deze ultieme blikvanger te hebben gereden gaan wij bedroefd weer retour naar het hoofdkantoor van Mercedes-Benz Nederland. Maar wat rijdt dit goed, wat een ervaring weer. Zeker nu ik de auto na een paar uur rijden volledig onder controle heb. Maar ook gewoon rustig op de snelweg. Als een blok beton op de weg zoals men zegt.
Flauntgehalte (zie uitleg elders in dit blad bij het artikel van de Range Rover Hybrid) een dikke 9..! Op de Amsterdamse P.C. Hooftstraat kregen wij met het gebrul van de AMG GT S wederom alle Vespa scooter alarmen aan de gang. Dat was hilarisch.
Prijzen: Mercedes-AMG GT S € 165.950, Mercedes-AMG GT S ‘Edition 1’ € 180.350 Mercedes-AMG GT € 145.400 (ook qua prijs dus een echte Porsche 911 concurrent).
Tekst: Floris FC Wyers (MrWheels)
Fotografie: Louis van Baar