Vandaag sloot de 29ste editie van PAN Amsterdam, de eigentijdse beurs voor kunst, antiek en design. De resultaten op PAN Amsterdam zijn een belangrijke graadmeter voor de Nederlandse kunstmarkt. Onderzoek van de organisatie tijdens de voorgaande twee edities van de beurs toonde al de eerste voorzichtige tekenen van herstel van de kunstmarkt in Nederland. De resultaten van dit jaar laten zien dat er nog steeds een veelbelovende lijn naar boven is. Bijna 60% van de deelnemende handelaren en galeristen op PAN Amsterdam geeft aan beter verkocht te hebben dan vorig jaar. Een derde daarvan liet zelfs blijken dat de resultaten veel beter zijn. Hier staat tegenover dat ongeveer 20% van de deelnemers vooralsnog minder goede zaken heeft gedaan ten opzichte van de vorige editie van PAN Amsterdam. Het merendeel van de handelaren in deze groep geeft echter aan nog een aantal opties open te hebben staan. Mogelijk zakt dit percentage dus nog na afloop van de beurs. De resterende 20% meldt dat de verkopen vergelijkbaar zijn met vorig jaar. Vooral fotografie, prenten, hedendaagse juwelen en vintage design zijn in trek maar ook meer traditionele disciplines zoals antiek zilver en Delfts aardewerk kregen veel aandacht. PAN Amsterdam werd, zoals verwacht, bezocht door ruim 40.000 mensen.

Na een succesvolle start vorig weekend werden ook later in de week een aantal opvallende verkopen gemeld. Het Rijksmuseum uit Amsterdam kocht bij Galerie Vivid een gele glazen vaas van Andries Copier uit 1930. Mark Smit Kunsthandel verkocht aan Museum Jan Cunen uit Oss Stilleven met rozen van Margaretha Roosenboom (1843-1896). Het Coda Museum uit Apeldoorn verwierf meerdere stukken, zowel bij Galerie Marzee als Galerie Rob Koudijs. Een belangrijke Nederlandse bedrijfscollectie kocht Anatomy Lesson, een foto door Pieter Laurens Mol, in een oplage van drie, bij de in Londen gevestigde Nederlandse galerist Hidde van Seggelen. De Andere Tijd Modern Design 1900-1950 kocht een particulier de Berlijnse stoel van Gerrit Rietveld (1888-1964), ontwerp 1923, uitgevoerd door G.A. van de Groenekan in de jaren ’50. Deze stoel was voorheen in het bezit van de Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson. Kunstconsult – 20th-century Art verkocht in het laatste weekend het ameublement gemaakt van coromandelhout uit circa 1915 door A.C. Lion Cachet (1864-1945), bestaande uit een bureau, bureaustoel, fauteuil en boekenkast. Gallery E.J. van Wisseling & Co vond een koper voor Stilleven met witte kom (klein) van Dick Ket (1902-1942). Flatland Gallery verkocht meer dan 30 foto’s van de Nederlandse fotograaf Erwin Olaf (1959).

PAN Amsterdam 2016 wordt gehouden van 20 t/m 27 november in hal 8 van RAI Amsterdam.